Tuesday, November 30, 2010

Jelmaan Di Landasan Keretapi


Disebelah selatan Daerah San Antonio, Texas, terdapat sebuah lokasi yang berdekatan dengan kawasan San Juan Mission yang merupakan persimpangan antara jalan raya dan landasan keretapi, yang agak popular didalam senarai Cerita Hantu Amerika. Lintasan keretapi itu, sebagaimana yang diceritakan, adalah merupakan tapak kemalangan tragik dimana beberapa kanak kanak sekolah telah terbunuh manakala roh mereka masih bergentayangan di tempat tersebut. Banyak pihak yang ingin tahu lebih lanjut tentang perkara tersebut telah datang dari serata tempat untuk menyaksikan fenomena aneh ini didepan mata mereka sendiri. 

Ceritanya telah menjadi legenda setempat dan dipercayai telah berlegar diantara masyarakat sejak lebih 20 tahun yang lalu. Kisahnya mempunyai berbagai versi namun yang pasti berkisar dari satu cerita yang sama :

Sekitar tahun 1930 an (atau 40an), sebuah bas sekolah yang penuh dengan kanak kanak sedang dalam perjalanan untuk melintasi persimpangan tersebut apabila ia tiba tiba tersekat diatas rel keretapi. Sebuah keretapi yang sedang meluncur laju telah melanggar bas tersebut dan menyebabkan 10 orang kanak kanak terbunuh bersama sama pemandu bas tersebut. 

Sejak dari itu, sebarang kenderaan yang berada di sekitar kawasan kemalangan akan ditolak ketempat yang selamat oleh 'sesuatu' yang tidak dapat dilihat. Orang ramai percaya, perbuatan menolak kereta itu telah dilakukan oleh roh roh mereka yang terkorban demi untuk mengelakkan tragedi dan nasib yang menimpa mereka berulang kembali.

Sehingga ke hari ini, terdapat banyak kenderaan yang beratur dipersimpangan berhantu tersebut untuk memastikan samada perkara ini benar atau sekadar cerita orang.  Para pemandu memberhentikan kereta pada jarak 20 ke 30 meter dari landasan dan meletakkan gear pada kedudukan neutral malah ada yang sengaja menutup enjin. Sangat jelas, biarpun dalam keadaan mendaki  bukit, kereta akan mula bergerak dengan perlahan pada awalnya dan sedikit demi sedikit menambah kelajuan sehingga ia tiba di cerun dan seterusnya melepasi landasan - sesuatu yang menambah keanehan dengan gerakan melawan graviti dan ini berlaku pada setiap kenderaan. 

Bukan itu sahaja, lanjutan dari cerita ini adalah kesan serbuk putih yang seakan akan talkum atau bedak bayi yang terserak di bonet dan bumper belakang kereta. Kelihatan diatas serbuk itu, kesan jari dan tapak tangan yang bersaiz kecil. Ramai yang telah menguji cerita ini mengaku, memang mereka boleh melihat kesan tapak tangan kanak kanak diatas serbuk tersebut.

Gambar asli oleh Andy & Debi Chesney
Pengalaman Unik

Fakta atau fantasi ? Adakah ianya benar benar fenomena aneh ataupun sekadar cerita rakyat yang ditokok tambah oleh para penggemar misteri yang mempunyai daya imaginasi yang tinggi ?

Salah seorang yang mempunyai pengalaman unik berhadapan dengan perkara tersebut adalah seorang presiden kumpulan Wayanay Inka, sebuah persatuan muzik di Peru yang bernama Brenda Pacheco. Ujarnya ketika menulis di mysa.com "Saya meletakkan kereta dengan gear neutral, mengalihkan kaki dari penginjak, dan kereta saya mula bergerak laju menuju ke landasan, melintasi kawasan 'bump' dan turun ke kawasan bertentangan .. dan ya , keluar dari kawasan bahaya"

Pacheco juga berjaya menemukan kesan serbuk putih dbelakang keretanya. "Saya berasa sangat teruja, segera keluar dari kereta dan terus kebelakang, disana saya dapati kesan tapak tangan yang kecil, sangat terang dan jelas dan sangat sangat kecil. Tanda itu sangat sempurna sehingga kita boleh melihat garis ditapak tangan dan bentuk pusaran jari"

Beliau menjadi sangat takjub dengan apa yang di alami dan kejadian itu mendorongnya untuk mencuba sekali lagi. Cubaan yang kedua ini membuahkan hasil yang lebih memeranjatkan. "Setelah kejadian yang serupa berulang, saya terus memerika belakang kereta saya dan kali ini kesan tapak tangan itu turut kelihatan sehingga ke cermin pintu belakang, disamping satu tapak tangan milik orang dewasa dibahagian tepi pintu belakang. Mungkin kah ini kesan tapak tangan dari pemandu bas tersebut .. ? Inilah yang saya fikirkan" katanya mengakhiri catatan. 

* Kisah disebalik cerita ini mungkin sahaja tidak wujud, tetapi terlalu banyak perkara yang terjadi yang menuntut kepada penjelasan . Apakah yang paling logik untuk menerangkan perkara ini ? 

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |