Friday, November 26, 2010

Penalaan Halus di dalam Alam Semesta

0 comments


Dia Yang telah menciptakan tujuh lapisan syurga. Kamu tidak akan dapat menemui sebarang kecacatan dalam penciptaan Yang Maha Penyayang. Perhati kembali – adakah kamu lihat sebarang jurang? Kemudian perhati kembali dan kembali. Penglihatan kamu akan berubah kepada kamu terpukau dan kelelahan! (Quran, 67:3-4)

Dia Yang Memiliki kerajaan syurga – syurga dan bumi.Dia tidak beranak dan Dia tidak ada sekutu dalam kerajaanNya. Dia telah menciptakan segala-galanya dan telah menentukannya dengan amat sempurna.(Quran, 25:2)

Falsafah kebendaan muncul dengan tuntutan bahawa keseluruhan sistem adalah semulajadi dan alam semesta sebagai jentera yang berfungsi dengan sendiri serta perjalanan dan keseimbangan alam tanpa sebarang kecacatan hanyalah suatu kebetulan. Walau bagaimanapun kini fahaman palsu kebendaan dan Darwinisme yang diistilahkan asas sains telah terbukti secara saintifik. (Lihat Harun Yahya, Percanggahan Evolusi dan Hujah Palsu Darwinisme)

Penemuan-penemuan saintifik abad ke-20 yang berturutan dengan pantas, satu demi satu dalam lapangan astrofizik dan biologi membuktikan kehidupan dan alam semesta telah dicipta. Dengan runtuhnya penyataan kajian Darwinisme, teori Letupan Besar telah menunjukkan alam semesta telah diciptakan daripada tiada. Penemuan-penemuan telah menyerlahkan rekabentuk terhebat dan penalaan halus dalam dunia kebendaan yang telah menunjukkan ciri semulajadi yang dituntut oleh fahaman materialisme tanpa asas.

Kita perhatikan hanya Bumi yang dapat memenuhi syarat-syarat yang perlu bagi kehidupan. Bagi sebuah persekitaran yang sesuai untuk hidup, pelbagai keadaan yang tidak terhitung berlaku secara serentak tanpa noktah di sekeliling kita. Terdapat sejumlah ratusan bilion galaksi yang setiapnya mengandungi purata ratusan bilion bintang. Dalam keseluruhan galaksi terdapat kemungkinan banyak planet seperti bintang. Bagi menghadapi bilangan yang infiniti ini, seseorang akan lebih memahami akibat pembentukan sebuah persekitaran tanpa pengecualian di bumi.       

Daripada daya letupan besar kepada nilai-nilai fizikal atom, daripada tahap-tahap empat daya asas kepada proses kimia dalam bintang-bintang, daripada jenis cahaya yang dipancarkan oleh matahari kepada aras kelikatan air, daripada jarak bumi ke matahari kepada sudut kecondongan terhadap orbit dan daripada kelajuan putaran bumi atas paksinya kepada fungsi lautan dan gunung ganang di bumi: setiap yang terperinci sesuai bagi kehidupan kita. Hari ini, dunia sains menerangkan ciri-ciri tersebut dengan konsep-konsep “Prinsip Antropik” dan “Penalaan Halus.” Konsep-konsep ini merumuskan bahawa alam semesta bukan tanpa tujuan, tanpa kawalan, atau pengumpulan jirim secara kebetulan tetapi mempunyai matlamat ke arah kehidupan manusia dan telah direkacipta dengan kepersisan tertinggi.

Perhatian diungkap dalam ayat di atas terhadap ukuran dan harmoni dalam ciptaan Allah. Perkataan “taqdeer” bermaksud “merekacipta, mengukur, mencipta dengan ukuran” telah diambilkira dalam ayat Al-Quran seperti Surah Al-Furqan 2. Perkataan “tibaaq” bermaksud “dalam harmoni” digunakan dalam Surah Al-Mulk 3 dan Surah Nuh 15. Tambahan lagi, Allah menyingkap dalam Surah Al-Mulk dengan perkataan “tafaawut,” bermakna “bantahan, rusuhan, tidak mengikuti, tidak tersusun, berlawanan,” bahawa mereka yang mengingini ketidakharmonian akan gagal menemuinya.

Istilah “penalaan halus” yang telah mula digunakan hampir akhir abad ke-20 mewakili singkapan kebenaran dalam ayat-ayat tersebut. Selepas suku abad lalu, ramai saintis terulung, bijak pandai, dan penulis-penulis telah menunjukkan bahawa alam semesta bukan suatu pengumpulan kebetulan. Sebaliknya wujud suatu rekacipta dan susunatur luarbiasa memenuhi setiap inci kehidupan manusia dengan amat sempurna. (Lihat Harun Yahya, Ciptaan Alam Semesta dan Satu Rantaian Keajaiban) Banyak ciri-ciri dalam alam semesta menunjukkan secara nyata rekaannya dijuruskan untuk menyokong kehidupan. Ahli Fizik Dr. Karl Giberson menyatakan fakta ini:

Dalan tahun 1960an, sejumlah ahli fizik membuat pemerhatian bahawa alam semesta kita telah ditala sehalusnya bagi kewujudan kehidupan manusia.

Kelajuan letupan besar:

Keseimbangan-keseimbangan yang diperkenalkan oleh fenomena letupan besar, kesegeraan formasi alam semesta adalah merupakan bukti-bukti keberadaan alam semesta secara kebetulan.Menurut profesor ternama Universiti Adelaide dalam fizik matematik Paul Davies, sekiranya kadar pengembangan yang berlaku hasil letupan besar hanya satu dalam bilion bilion bahagian perbedaan, alam semesta tidak akan wujud.

Empat daya:

Semua gerakan fizik dalam alam semesta berterimakasih kepada interaksi dan keseimbangan empat daya oleh fizik moden: graviti, daya elektromagnet, daya kekuatan nuklear dan daya lemah nuklear. Daya-daya ini memiliki nilai-nilai luarbiasa antara satu sama lain.

Jarak antara jasad selestia:

Penempatan jasad-jasad selestia di angkasa dan ruang yang besar antara mereka adalah perlu demi kewujudan kehidupan di bumi. Jarak-jarak antara jasad-jasad selestia telah ditentukan melalui perkiraan dengan daya-daya sejagat yang berkuasa sabagai sokongan kehidupan atas muka bumi.

Graviti:
  1. Jika graviti lebih kuat, ammonia dan metana berlebihan akan berkumpul di ruang atmosfera bumi memberikan kesan kemusnahan ke atas kehidupan.
  2. Jika gravity lebih lemah, atmosfera bumi akan kehilangan kuantiti air berlebihan mengakibatkan kehidupan menjadi mustahil.
Jarak Bumi dari Matahari:
  • Jika jarak lebih jauh, planet akan menjadi amat sejuk, kitaran air atmosfera akan terjejas mengakibatkan planet mengalami zaman ais.
  • Jika bumi lebih dekat ke matahari, tumbuh-tumbuhan akan terbakar, kitaran air atmosfera musnah terus, dan kehidupan menjadi mustahil. 
Ketebalan Kerak Bumi:
  • Jika kerak bertambah tebal, jumlah oksigen akan berpindah kepadanya secara berlebihan dari atmosfera.
  • Jika kerak bertambah nipis, peningkatan aktiviti gunung berapi mengakibatkan kehidupan menjadi mustahil. 
Kelajuan Putaran Bumi:
  • Jika kelajuan berkurang, perbezaan suhu siang dan malam akan meningkat dengan besar.
  • Jika kelajuan bertambah, angin atmosfera akan mencapai kelajuan tertinggi mengakibatkan taufan dan ribut dan menjadikan kehidupan mustahil.
Medan Magnet Bumi
  • Jika lebih kuat, ribut elektromagnetik yang amat kuat akan timbul.
  • Jika lebih lemah, maka bumi akan kehilangan perlindungan terhadap zarah-zarah berbahaya yang dikeluarkan oleh matahari dan dinamakan angin-angin suria. Kedua-dua keadaan akan mengakibatkan kehidupan menjadi mustahil.
Kesan Albedo (Pecahan Cahaya Pantulan oleh Bumi)
  • Jika berlebih, zaman ais akan pantas terhasil.
  • Jika berkurang, kesan rumah hijau akan menyebabkan kepanasan lampau. Bumi akan mula dibanjiri dengan peleburan glasiar dan kemudian terbakar.
Perkadaran Oksigen dan Nitrogen dalam Atmosfera:
  • Jika bertambah, fungsi-fungsi terpenting untuk kehidupan akan diperlambatkan.
  • Jika berkurang, fungsi-fungsi terpenting untuk kehidupan akan dipercepatkan.
Perkadaran karbon Dioksida dan Air dalam Atmosfera:
  • Jika bertambah, atmosfera akan mengalami panas lampau.
  • Jika berkurang, suhu atmosfera akan menurun.
Ketebalan Lapisan Ozon
  • Jika bertambah, suhu bumi akan menurun secara mendadak.
  • Jika berkurang, bumi akan menjadi panas lampau dan tidak dapat bertahan terhadap sinaran lampau ungu yang dipancarkan oleh matahari.
Aktiviti Seismik (Gempa bumi)
  • Jika bertambah, akan berlaku perubahan mendadak yang tetap terhadap benda-benda hidup.
  • Jika berkurang, zat makanan di dasar laut akan gagal merebak ke dalam air.Ini akan memberi kesan kemusnahan kepada hidupan laut dan lautan juga seluruh benda-benda hidup di bumi.
Sudut Kecondongan Bumi:

Sudut kecondongan bumi ke orbit ialah 23 darjah.Ini merupakan penyebab kepada timbulnya musim-musim. Sekiranya sudut condong ini bertambah atau berkurang daripada nilainya kini, akan mengakibatkan perbezaan suhu antara musim-musim mencecah dimensi lampau, dengan musim panas teramat dan musim sejuk terperit.

Saiz Matahari:

Bintang terkecil daripada matahari bermakna bumi akan membeku dan bintang terbesar akan mengakibatkan kebakaran.

Tarikan antara Bumi dan Bulan:
  • Jika bertambah, kuasa tarikan bulan akan memberi kesan tersangat serius ke atas keadaan atmosfera, kelajuan putaran bumi di atas paksinya dan pasang-surut lautan.
  • Jika berkurang, akan mengakibatkan perubahan iklim berlebihan.
Jarak antara Bumi dan Matahari:
  • Jika berkurang hanya sedikit, bulan akan berlanggar dengan bumi.
  • Jika bertambah hanya sedikit, bulan akan hilang di angkasa.
  • Jika berkurang walau sedikit, kesan bulan terhadap pasang surut di bumi akan mencapai dimensi berbahaya.Gelombang lautan akan melimpahi kawasan tanah rendah. Geseran yang timbul hasil daripada fenomena ini akan meningkatkan suhu lautan dan keseimbangan suhu peka yang perlu bagi kehidupan di bumi akan hilang.
  • Jika bertambah walau sedikit, pasang surut akan berkurang menjadikan lautan lebih tenang tanpa gelora. Air tenang akan membahayakan hidupan laut dan aras oksigen untuk pernafasan kita akan turut bahaya.6

Suhu Bumi dan Kehidupan Asas Karbon:

Kewujudan karbon sebagai asas semua kehidupan bergantung kepada baki suhu dalam had tertentu. Karbon adalah bahan keperluan untuk molekul organic seperti asid amino, asid nukleik dan protin: Semua ini merupakan asas kehidupan. Atas alasan tersebut, kehidupan hanyalah berasaakan karbon. Oleh itu, suhu yang wujud mestilah tidak kurang daripada – 20 darjah Celsius dan tidak lebih daripada 1200 darjah Celsius (2480 F). Inilah had suhu atas bumi.

Ini hanya sebahagian kecil keseimbangan-keseimbangan peka yang berlebihan perlu bagi kehidupan atas bumi yang telah muncul dan untuk terus hidup. Bahkan ini sudah mencukupi untuk menyingkap secara nyata bahawa bumi dan alam semesta bukan wujud hasil daripada kebetulan-kebetulan yang berturutan. Konsep-konsep “Penalaan Halus” dan “Prinsip Antropik” yang telah bermula digunakan dalam abad ke-20 merupakan pembuktian terhadap ciptaan Allah. Keharmonian dan perkadaran di dalamnya telah diterangkan dengan kejituan yang amat unggul empat belas abad dahulu dalam Al-Quran.

* Sumber : Buku Harun Yahya

Black Dragon Fish

0 comments

Dragonfish Hitam (Black Dragonfish)
  1. Merupakan sebahagian dari keluarga Malacosteid, spesis terdekat dengan Ikan Viper (The Viperfish)
  2. Mempunyai badan yang bercahaya (bioluminescent) dan mampu mengeluarkan warna merah dan hijau kebiruan 
  3. Cahaya itu dikeluarkan melalui satu organ dalaman ikan itu yang bernama photophore.
  4. Kebanyakan organisma laut dalam, hanya membalikkan warna biru kerana hanya warna itu yang mempunyai jarak gelombang yang jauh dan kebanyakan organisma tersebut kekurangan pigmen yang bloeh menyerap cahaya dan ia hanya sensistif kepada warna biru 
  5. Cahaya yang dipantulkan oleh Dragonfish boleh mencecah ke tahap infra red dan sukar untuk dikesan oleh mata manusia, dan ini juga merupakan kelebihan dragonfish dalam pemburuannya.
  6. Boleh mengeluarkan cahaya yang bersinar untuk menjauhkan pemangsa atau mencari mangsa yang tidak waspada kerana warna yang dikeluarkan mengelirukan mangsa.
  7. Cahaya tersebut juga dipercayai digunakan untuk tujuan mengawan. Tidak banyak yg diketahui tentang proses ini namun dipercayai Dragonfish mengawan secara bersendiri dengan ikan betina mengeluarkan telurnya untuk disenyawakan oleh ikan jantan manakala telurnya pula akan terapung dipermukaan laut sehingga menetas. Anak anak ikan yang lahir akan kekal di laut cetek sehingga meningkat matang sebelum kembali ke dasar lautan dalam.
  8. Tinggal dikedalaman 1500 meter dibawab paras laut . (1.5km) dan kebanyakannya bertumpu di Utara dan Barat Lautan Atlantik dan juga di Teluk Mexico
Ikan ikan lain yang dinamakan Dragon Fish 
  1. Barbeled Dragonfish, ikan laut dalam yg bercahaya dan tergolong didalam keluarga Stomiidae
  2. Arowana , ikan air tawar yang bersaiz besar dari keluarga Osteoglossidae
  3. Lionfishes, paling menonjol , ikan marin yang berbisa dari genus Pterois dan Dendrochirus, keluarga Scorpaenidae
  4. Violet Goby, ikan yang mempunyai bentuk seakan akan belut yang juga dikenali dengan nama Dragon Goby.
* luorang tak seram ke nengok ikan ni .. huhu ..sebenarnya banyak lagi kategori ikan ni dari genus dan genera yang lain .. sama je leihkurang rupa dan bentuknya .. dan yang paling menarik .. ikan ni bukan je ada gigi kat rahang .. tapi kat lidah dia sekali .. memang kalo dah kena ngap .. konfem tak selamat .. mesti dia takleh nak kiss eh ? kih kih kih 

Buaya Pra Sejarah Ditemui Di Thailand

0 comments


Bangkok - 25/11/10 . Sejenis spesis baru buaya yang hidup 100 juta tahun dulu telah dikenalpasti melalui fosil yang dijumpai diThailand. Saintis dari Universiti Mahasarakham, Komsorn Lauprasert, mejelaskan  spesis itu mempunyai kaki yang lebih panjang berbanding buaya yang ada pada masa kini dan berkemungkinan memakan ikan sebagai diet berdasarkan rupabentuk giginya.  

Komsorn jua berpendapat, buaya tersebut tinggal didarat dan boleh berlari dengan pantas. Pada mulanya fosil tengkorak buaya yang berukuran 15 sentimeter panjang, yang ditemui ditapak penggalian di daerah Nakhon Ratchasima ataupun lebih dikenali dengan nama Korat, tidak dikenalpasti sebagai spesis yang telah pupus. 

Kini, spesis tersebut telah diberi nama Khoratosuchus Jintasakuli, sempena nama tempat ia ditemui iaitu Korat dan digabungkan dengan nama Pengarah Jabatan Kayu dan Mineral, Institut Penyelidikan Timur Laut, Pratueng Jintasakul. Penemuan ini telahpun diterbitkan oleh The Geological Society of London.

Daerah timur laut negara Thailand telah menjadi lokasi penting bagi kajian peleontologi sejak abad terakhir ini. Telah banyak fosil pra sejarah ditemui dikawasan yang kini digelar dengan nama  rantaian dinasour, dimana ianya dipenuhi dengan fosil batu sedimen era Mesozoic.

Saintis dari Thailand dan juga Perancis mula menjalankan penyelidikan bersama pada tahun 1980, selepas ahli geologi yang sedang dalam mencari lokasi uranium terjumpa tulang paha dinasour dihujung tahun 1970 an.

* 100 juta tahun ? hmang aih .. ye ke tu .. tapi wa tak heran laa prof tu sebut .. buaya dok kat darat .. banyak dah suku sakat spesis ni .. kah kah kah .. lagu satu nama spesis diowang bagi pon boleh tahan gak speselnya .. Jintasakuli .. kih kih kih ... bukan jin pakai toncit tau ..  

Wednesday, November 24, 2010

Sunat Mengejutkan Mereka Sekiranya ...

0 comments

huhuhu .. selamba
Adalah menjadi perkara yang sunat untuk mengejutkan seseorang itu dari tidur sekiranya mereka tidur dalam  keadaan berikut:

» 1 «. Seorang yang tidur di masjid dan waktu solat sudah tiba. Ini berdasarkan hadith Abu Bakr RA, beliau berkata: “Aku keluar bersama Nabi saw untuk menunaikan solat subuh. Beliau tidak lalu pada mana-mana lelaki melainkan akan menyerunya untuk solat atau menggeraknya untuk solat dengan kakinya.” (Riwayat  Abu Daud 1246 – semua perawinya thiqah)

»  2 «. Orang yang tidur dihadapan orang yang solat kerana menggangu orang yang solat.

» 3 «. Tidur diatas permukaan bangunan tanpa penghadang. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Sesiapa yang tidur diatas permukaan bangunan tanpa ada penghadang (dari jatuh bangunan), sesungguhnya telah terlepas dari tanggungjawab mana-mana pihak (sekiranya jatuh)". (Riwayat Abu Daud – semua perawinya adalah thiqah)

» 4 «. Tidur dalam keadaan separuh badan terkena cahaya matahari dan setengah lagi tidak kena. Nabi SAW bersabda yang bermaksud : “Apabila salah seorang kamu berada di bawah pancaran matahari, kemudian matahari menaik dan sebahagian tubuh mu terkena pancaran matahari dan sebahagian yang lain tidak kena , hendaklah dia beredar.” (Riwayat Abu Daud – semua perawinya thiqah)

» 5 «. Tidur waktu subuh. Nabi SAW bersabda yang bermaksud : “Tidur subuh mencegah rezeki.” (Riwayat Ahmad – sanad lemah)

Umar bin Abdul Aziz apabila melihat anaknya sedang tidur waktu subuh, beliau mengejutkannya dan berkata: “Rezeki dibahagi-bahagikan sedangkan engkau tidur.”

» 6 «. Tidur sebelum isya' kerana makruh tidur waktu itu. Ini disebut dalam hadith yang panjang, riwayat dari Abi Bakr RA dimana beliau berkata: “Baginda tidak suka tidur sebelum solat isya' dan sembang-sembang selepasnya.” .(Riwayat Bukhari - sahih)

» 7 «. Tidur lepas solat asar. Nabi SAW bersabda yang bermaksud : " Sesiapa yang tidur selepas solat asar dan hilang akalnya , janganlah dia mencela melainkan dirinya.” (Riwayat Abu Ya’la – Sanad lemah)

» 8 «. Tidur berseorangan di rumah. Hukum ini disebut oleh al-Hulaimi dalam kitabnya al-Minhaj Fi Syu’abil Iman.

» 9 «. Perempuan yang tidur menelentang. Ini kerana ianya makruh seperti yang disebut dalam kitab yang sama. Umar bin Abdul Aziz telah menegah anaknya yang tidur sedemikian.

» 10 «. Seseorang yang tidur meniarap. Baginda melihat seorang lelaki meniarap. Lalu baginda bersabda yang bermaksud  : “Sesungguhnya ini adalah cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.”(Riwayat  At Tirmizi  dan Ahmad  - hasan lighairihi)

Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah
cara tidur ahli neraka jahannam.” (Riwayat Ibnu Majah)

» 11 «. Mengejutkan orang tidur untuk bangun qiamullail..Nabi SAW bersabda yang bermaksud : “Allah merahmati lelaki yang bangun malam, menunaikan solat dan mengejutkan isterinya. Sekiranya isterinya enggan, dia akan merenjiskan air pada muka isterinya. Allah merahmati wanita yang bangun malam, menunaikan solat dan menegejutkan suaminya. Sekiranya suaminya enggan, dia akan merenjis air ke muka suaminya". (Riwayat Abu Daud 1308 – perawi-perawinya thiqah)

» 12 «. Mengejutkan orang yang tidur untuk bangun sahur. Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya bilal akan mengumandangkan azan pada waktu malam (sebelum subuh), maka makanlan dan minumlah sehingga Ibnu Maktum mengumandangkan azan subuh.” (Riwayat Muslim)

* Rujukan: Tashilul Maqasid li Zuwwarul Masjid oleh Ibnul Ammad, Aunul Ma’bud oleh al-Abadi dan an-Nihayah oleh Ibnul athir.

* kena nengok gak tahap baran seseorang .. sebab ada owang yg memang bersilat masa kena kejut ... otomatik .. tak memasal makan penampar ... kah kah kah 

Sabun Marzuki

0 comments



adoih .. kena plak ada selalu pelanggan gini .. mau semua jurujual meletakkan jawatan kat tempat kejadian .. kah kah kah

Kopi Luwak - Termahal Tapi ...

0 comments


Tahukah luorang , kopi yang termahal kat dunia ni bukan datang dari Brazil ataupun kepulauan Hawaii, bukan juga dari Jamaica tapi dari negara jiran kita Indonesia .

Kopi ni diakui memang yang termahal kat dunia dengan data harga yang berbeza beza . Kat wikipedia dinyatakan harga untuk 450g ialah USD100 , lebih kurang RM330, harga untuk kopi yang siap dibancuh plak boleh mencecah $65 secawan .. humang aih .

Tapi, yang wa nak cerita bukan le sebab harga dia.. tapi kopi tu sendiri .. kalo luorang nak tau .. kopi ni sebenarnya adalah sisa buangan (najis) dari sejenis binatang yang digelar musang kelapa kat Indonesia. Musang ni dikatakan makan biji kopi mentah dan kebanyakannya tak hadam dalam perut dan hasil pengeluaran tu le yang diowang amik utk dibuat minuman .. hadoih .. kembang tekak .

Mengikut kata penggemar kopi, rasa yang dihasilkan memang berbeza dan mempunyai nikmat yang tersendiri .. dan sehingga kini kopi ini mendapat permintaan yang tinggi dari peminat kopi seluruh dunia .

* Bila nengok kat dia punya packaging kat gambar atas tu.. memang nampak dasat ah kopi ni.. terserlah kemewahan dia .. tapi cuba luorang nengok gambar masa kopi luwak memula dikutip .. kih kih kih ... dalam bahasa ringkasnya .. taik musang .. hadoih .. takde menda lain ke nak minum .. dibagi free pon wa tak nak .. kah kah kah ... tapi nak buat cemana .. dah peminum kopi tegar suka .. hantam saja laaa .. yang pasti .. ia tetap najis mutawassitah .. luorang nak minum ?? terpulang .. keh keh keh .. 

Baca kat forum ni untuk pengedar yang sah ... huhuhuhu

Tuesday, November 23, 2010

Gunung Bromo Kian Aktif - Amaran Dikeluarkan

0 comments

Indonesia pada hari ini (23/11/10) telah mengeluarkan amaran berjaga jaga selepas berlaku gegaran di Gunung Berapi Bromo yang terletak di Jawa Timur, kurang dari sebulan selepas meletusnya Gunung Merapi yang telah mengorbankan lebih dari 300 jiwa.

"Kami telah meningkatkan amaran berjaga jaga ke tahap tertinggi pada 3.30pm (0830 GMT) hari ini. Terdapat kemungkinan akan berlaku letusan tidak lama lagi", lapor seorang pakar gunung berapi tempatan.

Gunung Bromo mula menunjukkan gegaran pada 8 November dan gumpalan asap putih beserta debu mula kelihatan keluar dari kawah gunung yang mempunyai ketinggian 2,329 meter (7,640 kaki) hari ini (Selasa), menurut laporan yang dikeluarkan oleh laman web kerajaan.

Semua yang berada dalam jarak 3 kilometer dari gunung berapi tersebut - yang terletak kira kira 120km arah selatan Surabaya - telah diarahkan untuk berpindah ketempat yang lebih selamat.

Tidak seperti Gunung Merapi, kawasan persekitaran Gunung Bromo tidak mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi memandangkan ianya terletak didalam kawasan Taman Negara Bromo-Tengger-Semeru. Letusan yang terakhir dilaporkan dari gunung ini adalah pada tahun 2004 dan telah mengorbankan 2 nyawa.

Ia merupakan antara gunung berapi yang paling aktif di Indonesia, puncak yang paling 'muda' di Banjaran Tengger yang terkenal dengan gugusan gunung berapi yang berusia 820,000 tahun. Biarpun begitu, ianya merupakan tempat yang sangat popular sebagai lokasi tumpuan pelancong dan pengunjung harian.

Dalam perkembangan lain, pihak berwajib telah mengemaskini jumlah kematian akibat Gunung Merapi kepada 322 orang sejak ia mula meletus pada 20 Oktober. Pada awalnya, jumlah yang direkodkan adalah sebanyak 309 orang bagaimanapun para penyelamat berjaya menjumpai sebilangan lagi mangsa di Cakringan, kawasan yang teruk terjejas.

Biarpun tahap amaran untuk Gunung Merapi masih diperingkat sangat bahaya, hanya  lebih kurang 130,000 orang masih ditempatkan di kawasan perlindungan kecemasan berbanding 320,000 orang ketika tragedi itu mula melanda. Gunung Merapi telah meragut 1,300 nyawa pada tahun 1930, tetapi para pakar mengatakan bahawa letusan yang terkini, adalah yang terbesar sejak 1872. 

Monday, November 22, 2010

Bayi Dengan Nama Terpanjang

0 comments

Seorang bayi yang dilahirkan di Britain dipercayai diberikan nama yang paling panjang di dunia dan paling sukar untuk diingati. Bayi tersebut mempunyai 1 nama depan, 25 nama tengah dan 1 nama keluarga (27 kesemuanya). 25 nama tengah tersebut diambil dari nama petinju petinju terkenal dunia.

"Semuanya datang dari ketagihan kedua ibubapanya terhadap sukan tinju dan humor maka memang nampak ada sedikit gila-gila" ujar ibunya ketika diwawancara .

Nama penuh bayi tersebut ialah - Autumn Sullivan Corbett Fitzsimmons Jeffries Hart Burns Johnson Willard Dempsey Tunney Schmeling Sharkey Carnera Baer Braddock Louis Charles Walcott Marciano Patterson Johansson Liston Clay Frazier Foreman Brown.

* hadoih .. penaya betul le mak bapak budak ni .. kalo ia pun minat tinju ngan lawak , jangan le anak jadi mangsa.. kah kah kah .. ni jangan kata mak bapak ... budak tu pun sesilap asik kena nengok ic kalo nak isi nama dia dalam borang .. mampoih nak ingat susunan ... lagi satu .. cuba bayang kalo dia Islam .. lepas tu meninggal ... mau Imam yang baca talkin untuk dia, nangih tepi kubur .. huhuhuhu. 

Sunday, November 21, 2010

Targhib Dan Tarhib - Unsur Penting Dalam Dakwah

1 comments


ALLAH s.w.t. berfirman di dalam surah saba' ayat ke 25 bermaksud, Dan Kami tidak mengutuskan engkau melainkan kepada umat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

Perutusan Nabi Muhammad SAW sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan, diulang-ulang beberapa kali di dalam al-Quran dalam beberapa ayat yang lain, iaitu ayat 119 surah al-Baqarah, ayat 23 surah Fatir dan ayat 4 surah Fussilat. Pengulangan ini menunjukkan penegasan tentang peranan Rasulullah SAW

Peranan Rasulullah s.a.w. sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan mewarnai hampir keseluruhan dakwah baginda SAW. Dalam setiap amal kebaikan yang diajarkan oleh Rasulullah SAW, kerap kali ada balasan baik yang dijanjikan. Begitu juga dengan amal kejahatan selalu ada peringatan terhadap balasan buruk yang akan disediakan. Sebesar-besar janji baik adalah Syurga dan seburuk-buruk ancaman adalah neraka Allah s.w.t.

Menyampaikan berita gembira yang membangkitkan semangat untuk beribadah diistilahkan sebagai at-targhib. Manakala memberikan ancaman-ancaman agar merasa gerun untuk melakukan dosa dan maksiat, diistilahkan sebagai at-tarhib. Kedua-duanya merupakan intisari dakwah Rasulullah SAW yang penting. Walau bagaimanapun, kedua-duanya merupakan janji yang tidak dapat dilihat segera di dunia ini. 

Ia bergantung kepada tahap keimanan seseorang terhadap Allah dan Rasul-Nya. Allah berfirman dalam ayat 7 surah al-Hasyr yang bermaksud : "Apa yang diberikan rasul kepadamu maka terimalah, dan apa yang dilarang bagimu maka tinggalkanlah". Ayat ini menyeru agar menerima apa sahaja yang dibawa oleh Rasulullah SAW, termasuk segala janji baik dan buruk yang dibawa oleh baginda SAW.

At-targhib dan at-tarhib ini jarang diperhatikan di dalam perbincangan-perbincangan tentang dakwah. Sedangkan ia merupakan inti dakwah yang mampu memberikan kesan terhadap hati dan perasaan manusia yang berakal. Perasaan mahu kepada yang baik dan bernilai serta takut kepada sesuatu yang menyusahkan dan menyakitkan adalah fitrah semua manusia. Perasaan manusia boleh tergugat dengan kedua-duanya. 

Walau bagaimanapun, at-targhib dan at-tarhib ini hendaklah didasarkan kepada nas-nas al-Quran dan hadith-hadith yang sahih mahupun dha'if. Para ulama hadith telah sepakat membenarkan penggunaan hadis-hadis dha'if yang tidak keterlaluan dha'ifnya dalam masalah at-targhib dan at-tarhib. 

Namun demikian terdapat juga sesetengah pengkaji hadith yang tetap tidak bersetuju penggunaan hadith-hadith dha'if, walaupun di dalam kedua-dua perkara ini. Menjawab persoalan ini, penulis membawakan komentar Dr. Sayyid Muhammad ibn `Alawi al-Maliki al-Hasani yang berkata : ``Wahai pengkaji dan pengkritik hadis, janganlah kamu tergamak mengeluarkan sesuatu hadis kepada kedudukan bukan hadith''.

Unsur-unsur at-targhib dan at-tarhib seharusnya mendapat perhatian penting di dalam sebarang pertemuan yang diadakan di atas nama usaha dakwah. Termasuk juga sebarang penulisan dakwah. Dakwah adalah usaha mendidik bukan memperkenalkan tentang dakwah secara luaran. Tidak ada salahnya membicarakan tentang metodologi dakwah, kerana ia juga merupakan suatu bidang ilmu yang mengajar bagaimana berdakwah. 

Hambar

Namun apabila hanya mahir tentang metodologinya tanpa bahan dakwah yang hendak disampaikan, dakwah akan menjadi hambar dan kosong. Apatah lagi jika apa yang dikatakan dakwah tersebut hanyalah membicarakan hal ehwal yang berkaitan dengan politik, walaupun ia merupakan salah satu wasilah dakwah. 

Rasulullah SAW tidak mendidik manusia dengan pemikiran politik, walaupun unsur tersebut tidak ditinggalkan. Ketakutan kepada Allah dan segala ancaman-ancaman buruk yang dijanjikan Rasulullah SAW tidak akan timbul dalam halaqah yang hanya membicarakan hal ehwal semasa dan politik. 

Begitu jugalah dengan harapan terhadap segala janji-janji baik. Keinginan untuk mendidik manusia dan berdakwah hanya akan lahir apabila aspek at-targhib dan at-tarhib ini sentiasa mengiringi isi-isi dakwah yang lain. 

Syah Waliyullah ad-Dahlawi di dalam bukunya, Qaul al-Jamil telah mengutarakan empat rukun dalam memberi peringatan atau berdakwah iaitu : 

  1. At-targhib iaitu memberi galakan dan perangsang supaya melakukan kebajikan.
  2. At-tarhib iaitu menakut-nakutkan atau menimbulkan rasa gerun terhadap dosa yang akan diterima apabila melakukan maksiat.
  3. At-tamsil iaitu memberi contoh dan perbandingan dengan misal-misal yang jelas dan juga cerita-cerita yang boleh melembutkan hati dan jenaka-jenaka yang berfaedah.
  4. Al-masalah iaitu hal-hal yang berkaitan dengan masalah hukum halal dan haram atau masalah-masalah yang termasuk dalam pengertian adab ahli-ahli dan peraturan berdoa. Begitu juga perkara-perkara yang berkaitan dengan iktikad di dalam Islam. Ringkasnya di sana ada dibicarakan tentang masalah tertentu dan ada usaha untuk memahamkan. 

Hal-hal yang telah disebutkan oleh Syah Waliyullah ad-Dahlawi tadi merupakan isi dakwah yang paling asas dan tidak boleh ditinggalkan, di samping membicarakan masalah dakwah yang lain. Seperti mana yang telah ditegaskan, dakwah merupakan usaha mendidik dan bukan hanya memperkenalkan wasilah dakwah, metodologinya, masalah-masalahnya, cabaran-cabaran dan halangan-halangannya.

Dakwah sebagai usaha mendidik manusia boleh dicapai melalui unsur-unsur at-targhib dan at-tarhib yang telah disebutkan. Dakwah adalah sesuatu yang hanya dapat dipelajari melalui usaha dakwah yang bersifat mendidik dan bukan hanya memperkenalkan. 

Manhaj

Menekankan masalah manhaj dakwah negara mana yang sepatutnya diikuti, adalah tidak bijak lantaran manhaj dakwah Rasulullah adalah bersifat umum dan sesuai pada asasnya untuk digunakan dalam segenap lapisan bangsa manusia, walau di mana mereka berada. Walaupun demikian, beringatlah terhadap sabda Rasulullah s.a.w. agar menyampaikan dakwah mengikut ukuran akal orang yang didakwahkan.

Akhirnya ditegaskan di sini bahawa unsur-unsur at-targhib dan at-tarhib merupakan antara inti dakwah yang penting agar dakwah yang dilakukan benar-benar berfungsi mendidik. 

Setiap langkah mengislah dakwah dalam kelompok manapun adalah langkah yang terpuji. 

Setiap kelompok yang mendirikan usaha dakwah adalah lahir dari hati yang mengalir padanya manisan iman. 

Dengan harapan ini pendakwah-pendakwah akan bersedia menerima perubahan-perubahan yang baik.

Sumber : UtusanOnline

Kitab Yang Banyak Mengandungi Hadith Maudhu'

0 comments

Banyak buku buku agama yang beraliran sufi, kisah kisah para Nabi, Tafsir Al Quran, kitab kitab mengenai Targhib Dan Tarhib yang memuatkan hadith hadith maudhu' itu. Diantara kitab kitab yang dikenalpasti oleh para ulama' hadith banyak mengandungi hadith hadith maudhu' itu antara lain ialah :

  1. Qashashul Anbia' karangan Ath Tha'labi
  2. Kitab kitab karangan Al Hakim At Tirmizi
  3. Durratun Nasihin oleh Al Khubawi
  4. Kitab kitab Abu Jamrah
  5. Kitab kitab karangan Al Waqidi
  6. Washaya Imam 'Ali R.A
  7. Tanbihul Ghafilin dan Qurratul 'Uyun wa Mufarrihul Qalbil Mahzun karangan Abu Al Laith As Samarqandi
  8. Kitab Tafsir Ibnu Abbas dari riwayat Al Kalbi, As Suddi dan Muqatil
  9. Nuzhatul Majalis wa Munthakab'in Nafais karangan As Safuri
  10. Al Arba'un Al Wud'aniah
  11. Kitab Al 'Arus oleh Abu Al Fadhl Ja'far bin Muhammad bin Ali
  12. Kitab Fadhlul Ilmi oleh Syarafuddin Al Balkhi
Selain dari yang disebut diatas , terdapat banyak lagi makalah makalah atau pun terbitan risalah yang menyelitkan hadith hadith maudhu sebagai isinya terutamanya pada bab yang menyatakan fadhilat fadhilat yang besar pada usaha dan amal yang sedikit. 

Tokoh Pembuat Hadith Palsu

0 comments

Al Imam Al Hafiz Ibnul Jauzi mengatakan bahawa pembuat pembuat hadith palsu itu tak terkira jumlahnya. namun antara tokoh tokoh utama yang paling banyak diketahui mengeluarkan/membuat hadith hadith palsu ini adalah seperti berikut :

  1. Wahab bin Wahab , Al Qadhi, Abu Al Bakhtari Al Qurasy
  2. Muhammad bin As Saaib Al Kalbi
  3. Muhammad bin Sa'id As Syami Al Mashlub
  4. Abu Daud An Nakha'iy
  5. Ishaq bin Najih Al Malathi
  6. Giath bin Ibrahim An Nakha'iy
  7. Al Mughirah bin Sa'id Al Kufi
  8. Ahmad bin Abdullah Al Juwaibari
  9. Ma'mun bin Ahmad Al Harawi
  10. Muhammad bin 'Ukkasyah Al Karmani
  11. Muhammad Al Qasim Ath Thaikani
  12. Muhammad bin Ziad Al Yaskari
  13. Asban bin Jaafar An Numaiqi - yang telah membuat ribuan hadith untuk kepentingan golongan Karamiah
  14. Ibrahim bin Zaid Al Aslami
  15. Jabir bin Zaid Al Ju'fi - Ia membuat kira kira tiga puluh ribu (30ribu) hadith 
  16. Nuh bin Abi Maryam - yang telah membuat hadith hadith palsu mengenai keutamaan keutamaan Al Quran dan surah surah Al Quran
  17. Abdul Karim bin Abi Al Auja' - yang telah membuat empat ribu (4ribu) hadith dalam masalah halal dan haram
  18. Maisarah bin Abdu Rabbih - yang telah membuat beberapa hadith mengenai keutamaan keutamaan Al Quran dan tujuh puluh hadith mengenai keutamaan Ali bin Abi Thalib
  19. Al Harith bin Abdullah al A'war
  20. Muqatil bin Sulaiman Al Balkhi
  21. Ibnu Abi Yahya
  22. Abdul Quddus bin Habib Al Kala'iy
  23. Sulaiman bin 'Isa bin Najih
  24. Muhammad bin Harun bin 'Isa Al Hasyimi yang dipanggil dengan nama Ibnu Buryah
  25. Muhammad bin Ibrahim Asy Syami
  26. Yahya bin Al Ala'
  27. Abdul Ghafur bin Sa'id Al Wasithi
  28. 'Ishmah bin Muhammad Al Anshari
  29. Muhammad bin Yunus Al Kudaimi
  30. Yahya bin 'Anbasah dan ramai lagi yang lain lainnya yang kurang dikenali
Al Imam An Nasa'i berkata : 'para pembohong yang masyhur membuat hadith ialah 4 orang iaitu Ibnu Abi Yahya di Madinah, Al Waqidi di Baghdad, Muqatil bin Sulaiman di Khurasan dan Muhammad bin Sa'id Al Mashlub di Syam'.

Para ahli mengatakan, bahawa Al Juwaibari, Ibnu 'Ukkasyah dan Muhammad bin Tamim Al Faryabi masing masing telah membuat sepuluh ribu (10ribu) hadith maudhu'. Para zindiq dikatakan telah membuat hadith hadith yang banyak. Sebahagian firqah mereka sahaja telah membuat lebih kurang empat belas ribu (14ribu) hadith. Tatkala Ibnu Abi Al Auja' ditangkap dan hendak dipenggal lehernya, ia telah berkata : 'Aku telah membuat diantara kamu empat ribu (4ribu) hadith yang menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal'. 

Wallahua'lam

Pengertian Hadith Maudhu'

0 comments

Sejelek jelek dan seburuk buruk Hadith ialah Hadith Maudhu' iaitu hadith palsu yang didustakan kepada Rasulullah SAW, samada mengenai ucapannya, perbuatannya mahupun perakuannya. Hadith dapat dikenalpasti sebagai maudhu' selalunya kerana pengakuan pembuatnya sendiri ataupun kerana orang yang berkenaan sangat terkenal dengan dustanya dan ianya pembuat hadith palsu. Para ulama' telah mengenal pasti dan telah menyenaraikan berpulun puluh bahkan beratus ratus nama orang orang pembohong dan pembuat Hadith Maudhu', Hadith yang diterima dari mereka kekal sebagai maudhu' kecuali ada mutabi' atau syahidnya dari riwayat perawi lain yang terpercaya (tsiqah).

Pembuatan hadith palsu ini bermula setelah Rasulullah SAW wafat dan berlakunya pertentangan arus politik, kemudian ia berkembang melalui perkembangan arus politik, asobbiah, fanatik mazhab dan beberapa faktor lain. Ia dilakukan oleh orang Islam sendiri yang lemah imannya dan juga oleh orang orang munafiqin dan kafir zindiq. Faktor faktor yang membawa kepada lahirnya Hadith Maudhu' adalah seperti berikut :

Politik

Setelah Rasulullah SAW wafat, timbul perpecahan dikalangan umat Islam kerana perbezaan pendapat mengenai Jabatan Khalifah, tentang siapakah yang lebih layak untuk menjabat jawatan yang sangat penting itu. Golongan Jumhur melantik Abu Bakr RA manakala pengikut Ali KW dengan tegas menyatakan bahawa Ali yang lebih berhak memegang jawatan khalifah, kerana Ali yang lebih layak dan lebih utama dari orang orang lain. Mereka mendakwa perkara itu telah diwasiatkan oleh Rasulullah SAW sebelum wafatnya, maka melantik orang lain selain dari Ali KW bererti merampas haknya. Bagi menguatkan hujjah hujjah maka mereka mendatangkan hadith yang menyatakan keutamaan Ali Bin Abi Thalib, seperti contoh :

"Barangsiapa ingin melihat Adam berkenaan ketinggian ilmunya, ingin melihat Nuh berkenaan taqwanya, ingin melihat Ibrahim berkenaan kebaikan hatinya, Ingin melihat Musa tentang kehebatannya dan ingin melihat Isa tentang ibadahnya, maka hendaklah ia melihat kepada Ali

Golongan Jumhur pula tidak ketinggalan membuat hadith hadith palsu untuk mempertahankan kedudukan mereka dan mematahkan hujjah golongan pengikut Ali KW. Seperti contoh :

"Tidak ada satu pohon pun didalam Syurga kecuali tertulis atas tiap tiap daunnya- Tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, Abu Bakr As Siddiq, Umar Al Farouq dan Uthman Zun Nuraini"

Assobiah

Islam menentang sama sekali fanatik kebangsaan (assobiah) dan telah menyatukan manusia dibawah runtuhan assobiah itu dengan iman dan ukhuwwah. Semua manusia adalah sama dan tidak ada yang lebih utama daripada yang lain melainkan dengan ukuran taqwa kepada Allah. Setelah wafatnya Rasulullah SAW, maka penyakit assobiah jahiliah itu muncul kembali. Bermula dengan pertembungan antara kaum Ansar dan Muhajirin, kemudian antara qabilah suku Amawiah, Hasyimiah dan Abbasiah, seterusnya antara bangsa Arab dan bangsa Parsi.

Golongan yang fanatik kepada qabilah Umayyah membuat hadith seperti : "Orang orang yang kepercayaan itu ada tiga orang; Aku (Muhammad), Jibril dan Mu'awiyah".

Golongan yang fanatik kepada golongan Hasyimiah dan Abbasiah membuat hadith hadith seperti : "Akulah kota ilmu dan Ali adalah pintunya" (Hadith ini agak popular juga di negara kita) dan juga contoh ; "Abbas itu ialah orang yang memelihara wasiatku dan ahli warisku". 

 Golongan fanatik Arab membuat hadith palsu tentang keutamaan bangsa Arab seperti : "Bahawasanya Allah itu apabila Ia rela, Ia menurunkan wahyu dengan bahasa Arab dan apabila Ia murka, Ia menurunkan wahyu dalam bahasa Parsi"

Manakala golongan fanatik Parsi pula membalas hujjah dengan membuat hadith palsu seperti : "Bahawasanya Allah itu apabila Ia rela, Ia menurunkan wahyu dengan bahasa Parsi dan apabila Ia murka, Ia menurunkan wahyu dalam bahasa Arab

Fanatik Mazhab

Perbezaan pendapat mengenai hukum hukum fiqh akhirnya menimbulkan fanatik mazhab yang membabi buta sehingga mereka sanggup membuat hadith hadith palsu.

Golongan yang fanatik kepada mazhab Hanafi mendatangkan hadith yang mereka ciptakan seperti : "Akan datang seorang lelaki didalam umatku yang dipanggil Abu Hanifah an Nu'man bin Thabit, dia adalah suluh umatku" . Diantaranya pula terdapat hadith yang berbunyi "Barangsiapa yang mengangkat kedua tangannya, maka tiada solat baginya".

Golongan yang fanatik kepada Mazhab Asy Syafi'ie pula membuat hadith seperti : "Aku (Muhammad) berimam kepada Jibril disisi Kaabah, maka ia mengeraskan bacaan Basmalah". 

Golongan yang fanatik kepada Ulama Al Kalam yang menyatakan Al Quran itu Qadim telah mebuat hadith : "Barangsiapa yang mengatakan bahawa Al`Quran itu baharu maka sesungguhnya telah kafirlah ia"

Manakala bagi golongan yang memusuhi Asy Syafi'ie sehingga sanggup membuat hadith : "Akan ada dalam umatku seorang lelaki yang bernama Muhammad bin Idris, dia lebih berbahaya ke atas umatku daripada Iblis"

Golongan Zindiq dan Munafiq

Banyak pula orang orang yang memeluk Islam samada secara pura pura, kerana takut, kerana mengikut orang ramai ataupun kerana sesuatu kepentingan duniawi. Golongan ini, terutamanya para zindiq dan munafiq memusuhi Islam secara tersembunyi, dan mereka berusaha pula untuk merosakkan Islam dari dalam dengan sengaja membuat banyak hadith hadith palsu. Golongan ini dikatakan telah membuat empat belas ribu hadith palsu (14ribu). Abdul Karim Al Auja sahaja telah mengaku membuat empat ribu (4ribu) hadith sekitar perkara halal dan haram. Diantara hadith hadith palsu yang diperbuat oleh mereka ialah :

  • "Aku (Muhammad) adalah penyudah segala Nabi, tiada Nabi lagi sesudahku, kecuali jika dikehendaki Allah"
  • "Bahawasanya Allah tatkala ia menjadikan huruf huruf, bersujudlah huruf 'Ba' dan tegak berdirilah huruf 'Alif'".
  • "Melihat kepada muka yang cantik itu satu ibadah"
  • 'Bahawasanya Allah itu tatkala hendak menciptakan diriNya, Ia menciptakan kuda dan memacu kuda itu, lalu kuda itu berpeluh, maka Ia pun menciptakan diri Nya daripadanya".
  • "Bahawasanya Allah mengadu sakit mataNya, maka para malaikat pun lalu melawatnya".
  • Allah Tabara wa Ta'ala menciptakan para malaikat dari rambut dua lenganNya dan bulu dadaNya ataupun dari cahaya bulu lenganNya dan bulu dadaNya".
  • "Tuhan kita turun pada petang hari Arafah diatas seekor unta berwarna kelabu, Ia berjabat tangan dengan penunggang penunggang dan berpelukan dengan orang yang berjalan kaki"
Ahli Ahli Bid'ah

Ada golongan sesat yang berpendapat, bahawa hadith hadith boleh dibuat untuk menarik orang ke arah melaksanakan ibadah. Menurut mereka, dusta kerana kebaikan adalah dibolehkan. Oleh itu golongan Al Karamiah (Pengikut Muhammad bin Karram As Sajistani) membuat hadith hadith mengenai targhib dan tarhib  dan Fadhailul Akmal. Nuh bin Abi Maryam dah Ghulam Al Ghalil membuat hadith hadith mengenai keutamaan surah surah Al-Quran. Dengan yang demikian, maka banyaklah tersebar dalam masyarakat Islam hadith hadith mengenai keutamaan amal dan lahirlah banyak amalan amalan bid'ah, yang sama sekali tidak berasal dari Sunnah Rasulullah SAW, sebagaimana contoh :

"Tidak seorang pun yang berpuasa pada hari Khamis awal bulan Rajab (solat Raghaaib) diantara Isya' dan 1/3 awal malam sebanyak 12 rakaat, ia memisahkah setiap rakaat dengan satu salam, ia membaca Al Fatihah sekali pada tiap tiap rakaat, Surah Al-Qadr sebanyak 3 kali , dan Surah Al Ikhlas sebanyak 12 kali, maka demi Allah yang diriku ini didalam tanganNya, tiada seorang pun yang melakukan solat ini melainkan Allah mengampuni semua dosanya walaupun sebanyak buih dilautan, walaupun sebanyak pasir, walaupun seberat timbangan gunung ganang dan dedaunan pokok, dan Ia akan memberi syafa'at pada hari Qiamat kepada 700 ahli rumahnya yang telah diwajibkan masuk neraka".

Golongan Sufi Yang Keliru/Sesat

Golongan sufi ini banyak yang terlibat dengan pembuatan dan mengamalkan hadith hadith palsu. Antara lain, hadith hadith mengenai keutamaan surah surah Al-Quran satu persatu yang diriwayatkan dari Ubai bin Ka'ab.

Dalam satu kajian teliti yang dibuat oleh Mu'ammal bin Ismail, beliau telah menemui orang yang membuatnya. Kata beliau: "Aku telah diriwayatkan hadith ini oleh seorang syeikh, lalu aku bertanya kepanya 'Siapakah yang meriwayatkan hadith ini kepadamu?', Syeikh itu menjawab: 'Seorang lelaki di Madain, ia masih hidup'. Lalu aku pergi menemui lelaki itu lalu bertanya : 'siapakah yang meriwayatkan hadith ini kepadamu?', Orang itu menjawab : 'Aku telah diberitahu oleh seorang syeikh di Wasith' . Lalu aku pergi menemuinya dan kutanyakan : 'Siapakah yang meriwayatkan hadith ini kepadamu?' Ia menjawab : 'Seorang syeikh di Abadan', Maka aku pun pergi menemuinya bersama sama syeikh dari Bashrah tadi. Ia memegang tanganku lalu membawaku masuk ke dalam sebuah rumah, tiba tiba aku dapati kaum sufi yang berada didalam rumah itu dan bersama sama mereka ada seorang syeikh mereka. Aku bertanya lagi : 'Siapakah yang meriwayatkan hadith ini kepadamu?' Syeikh itu lalu menjawab : 'Tiada siapapun yang meriwayatkan hadith ini kepadaku, tetapi kami telah melihat manusia telah jauh dari Al`Quran lantas kami ciptakan hadith ini untuk mereka bagi memalingkan semula hati mereka kepada Al-Quran.'

* Kajian diatas telah dipetik dari pengarang kitab Al-Israiliat wal Maudhu'at fi Kutubit Tafsir dari keterangan Ibnu Salah.

Ulama' As Su' (Ulama Jahat)

Diantara para ulama' ada yang dinamakan ulama' As Su' iaitu ulama' duniawi yang menjual agama dengan dunia dengan harga yang sedikit, suka menjilat penguasa lalu memutarbelitkan kebenaran dengan mebuat hadith hadith kerana kepentingan dunia, untuk tujuan mendekatkan diri dengan para pemerintah.

Ghiath bin Ibrahim An Nakha'ie Al Kufi pada suati hari datang berkunjung keistana Al Mahdi. Dikala itu Al Mahdi sedang bermain burung merpati kerana beliau sangat suka kepada burung burung itu. Maka berkatalah Ghiath: 

Rasululullah SAW telah bersabda yang bermaksud : "Tidak ada pertaruhan melainkan anak panah, unta atau kuda ataupun burung

Hadith yang dibawa oleh Ghiath adalah benar, tetapi tambahan perkataan "ataupun burung" itu adalah perkataan Ghiath sendiri untuk tujuan membodek Al Mahdi. Al Mahdi memahami maksud Ghiath itu lalu disuruh supaya Ghiath diberi hadiah. Setelah Ghiath pergi, maka Al Mahdi berkata : 'Aku naik saksi atas engkau, bahawa engkau adalah seorang pendusta terhadap Rasul'. Kemudian dia berkata pula : Akulah yang mendorong beliau berbuat demikian' . Al Mahdi kemudian memerintahkan agar burung burung merpati itu disembelih. 

Diriwayatkan pula, bahawa Abu Al Bakhtari (Qadhi) datang mengunjungi Ar Rasyid dikala Ar Rasyid sedang menerbangkan burung merpati, ia lalu berkata kepada Ar Rasyid : Adakah Tuan menghafal sesuatu mengenai ini ? Lalu iapun meriwayatkan sebuah hadith :
"Bahawasanya Nabi SAW adalah suka menerbangkan burung merpati"
Ar Rasyid mengerti bahawa Abu Al Bakhtari telah melakukan dusta terhadap Nabi SAW lalu ia diherdiknya dan berkata : 'Jika bukan engkau ini dari golongan Quraisy tentulah aku melucutkan jawatan engkau'.

Tukang Tukang Cerita / Penglipur Lara

Pendongeng atau penglipur lara banyak mencipta hadith hadith palsu yang mengandungi kisah kisah aneh dan ajaib untuk menarik perhatian orang ramai. Antaranya : "sesungguhnya bahtera Nabi Nuh telah bertawaf tujuh hari di Baitullah dan bersolat dua rakaat di Maqam Ibrahim"

Diriwayatkan, bahawa Imam Ahmad dan Ibu Ma'in bersolat di Masjid Rasafah. Seusai solat bangunlah seorang tukang cerita ditengah tengah orang ramai lalu memulakan bicara : "Kami diberitakan oleh Ahmad bin Hanbal dan Yahya bin Ma'in yang berkata : kami diberitakan dari Abdur Razaq dari Ma'mar dari Qatadah dari Anas bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Barangsiapa yang mengucapkan Lailaha ila Llah, nescaya Allah menjadikan dari tiap tiap kalimah, seekor burung. Paruhnya dari emas dan bulunya dari marjan (bunga batu karang)." Kemudian orang itu terus bercerita sehingga kira kira dua puluh (20) halaman kertas. Imam Ahmad bin Hanbal dan Yahya bin Ma'in saling berpandangan. Imam Ahmad bertanya kepada Ibnu Main : 'Engkaukah yang menceritakan hadith itu kepadanya ?', Ibnu Ma'in menjawab : 'Demi Allah, baru sekarang inilah aku mendengarnya'. Setelah selesai orang itu bercerita, maka Ibnu Ma'in memberi isyarat kepadanya lalu ia datang kepada Imam Ahmad bin Hanbal dan Ibu Ma'in. Berkata Ibu Ma'in : 'Siapakah yang menceritakan hadith itu kepadamu?', Orang itu menjawab : 'Ahmad bin Hanbal dan Yahya bin Ma'in', . Lalu Ibnu Ma'in menjelaskan 'Akulah Ibnu Ma'in dan sebelah ini adalah Imam Ahmad bin Hanbal. Kami tidak pernah mendengar hadith itu dari Rasulullah SAW'. Orang itu menjawab : 'Aku selalu mendengar bahawa Ahmad bin Hanbal dan Yahya bin Ma'in adalah orang bebal, baru sekarang inilah aku dapat memastikannya'. Ibu Ma'in bertanya kembali : 'Mengapa kamu berkata demikian?'. Ia menjawab : 'Seakan akan di dunia ini tidak ada Ahmad bin Hanbal dan Yahya bin Ma'in selain dari kamu berdua. Sesungguhnya hadith ini telah diriwayatkan oleh 17 orang yang bernama Ahmad bin Hanbal dan Yahya bin Ma'in'. *

* Dipetik dari Kitab Al Maudhu'at, 1 , halaman 46

Orang Orang Yang Mencari Rezeki

Bagi melariskan barang barang jualan atau menarik orang kepada sumber rezekinya, banyaklah pula hadith hadith palsu yang dibuat oleh golongan ini seperti :
  • "Aku mengadu kepada Jibril kerana tidak kuat bersetubuh, maka ia menyuruhku supaya makan bubur Harisah"
  • "Muaz bin Jabal berkata : Aku bertanya kepada Rasulullah SAW, adakah baginda didatangkan makanan dari syurga? Beliau bersabda : Ya, aku didatangkan harisah dari syurga lalu aku memakannya maka ia menambahkan kekuatanku bagaikan kekuatan 40 orang dan menambahkan jimakku seperti jimak 40 orang"
Dan termasuk kedalam golongan ini ialah hadith hadith palsu yang dibuat orang untuk melariskan doa seperti doa 'Ukkasyah, doa Kanzul Arasy, doa Nisfu Syaaban, doa bulan Rajab, doa awal tahun, doa akhir tahun dan lain lain lagi. Hadith hadith seperti ini selalunya terdapat dalam risalah risalah mengenai doa seperti doa 'Ukkasyah yang dicetak bersama sama surah Yaasin, Majmu' Syarif yang mencampur adukkan antara surah surah Al Quran dengan hadith hadith palsu itu. Risalah risalah ini banyak terdapat didalam masjid masjid, surau dan rumah rumah orang Islam sejak zaman berzaman. 

Orang Orang Yang Mencari Nama 

Keghairahan untuk mencari nama kemasyhuran sebagai perawi hadith yang banyak meriwayatkan hadith mendorong orang unutk membuat hadith hadith palsu tanpa menghiraukan akibat apa yang akan menimpa Islam dan umatnya dikemudian hari .

* Sumber : Drs Abdul Ghani Azmi bin Haji Idris dari Buku Himpunan hadith Dha'if dan Maudhu'

Pengertian Hadith Dha'if

0 comments

Apabila sesebuah hadith itu tidak dapat memenuhi syarat syarat yang ditetapkan sebagaimana Hadith Sahih dan Hadith Hasan, ia dinamakan Hadith Dha'if. Ianya mempunyai martabat yang berlainan; ada yang terlampau lemah, dan ada yang lemah, menurut keadaan sanad dan matannya ataupun sedikit syarat syarat yang tidak dapat dipenuhi.

Sebab sebab yang menjadikan sesuatu hadith itu sebagai Hadith Dhaif adalah seperti yang berikut :

  • Perawi-perawinya dusta
  • Perawinya tertuduh dusta
  • Perawinya banyak keliru dalam hafalan dan catatannya
  • Perawinya banyak lengah dalam hafalannya
  • Perawinya curang yang membawa kepada fasiq, samada melalui perkataan mahupun perbuatan
  • Perawinya banyak waham dalam hafalannya
  • Perawinya menyalahi riwayat perawi perawi yang terpercaya
  • Perawinya orang yang tidak dikenali (majhul)
  • Perawinya melakukan bid'ah
  • Perawinya kurang baik hafalannya
  • Perawinya bukan orang Islam
  • Perawinya belum 'aqil baligh
Dan lain lain perkara lagi yang dinyatakan secara terperinci dalam ilmu Mustalah Hadith.

Misal Hadith Dha'if ialah:

"Barangsiapa berkata kepada orang miskin, bergembiralah engkau! Maka sesungguhnya wajiblah (tetaplah) syurga baginya." (Riwayat Ibn 'Adi)

Dalam riwayat hadith ini, ada seorang bernama 'Abdul Malik bin Harun yang dituduh pendusta. Kerana ini hadith tersebut dipandang dha'if.

"Menuntut ilmu adalah fardu atas tiap-tiap orang Islam lelaki dan wanita." (Riwayat al-Baihaqi Ahmad dari Anas)

Imam al-Baihaqi berkata: Hadith ini masyhur di antara manusia tetapi sanadnya lemah dan telah diriwayatkan menerusi jalan yang banyak yang kesemuanya lemah belaka.

Sementara itu Imam Nawawi telah pula berkata: Hadith itu dha'if (lemah) sekalipun maknanya sahih (betul) dan telah diriwayatkan oleh Abu Ya'la al-Musalla dalam Masnadnya dengan sanadnya sekali dari Anas dan Nabi SAW. Dalam sanadnya itu terdapat seorang bernama Hafsin bin Sulayman, ia orang yang lemah.

"Makhluk itu keluarga Allah, dan mereka yang lebih kasih kepada Allah ialah mereka yang lebih bermanfa'at kepada keluarganya."

Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Ya'la al-Musalla dari riwayat Yusuf bin 'Atiyyah dari Thabit dari Anas dari Nabi SAW. Yusuf bin 'Atiyyah adalah orang yang lemah, kerana ini hadithnya adalah hadith yang lemah.

Hukum meriwayatkan Hadith Dha'if dan mengamalkannya

Sebahagian Ulama' membolehkan kita meriwayatkan hadith dha'if dengan tidak menerangkan kedha'ifannya dalam perkara yg berhubungan dengan kisah atau cerita, pengajaran atau nasihat dan yg bertalian dengan keutamaan ‘amal (Fadail al-‘amal) itu sahaja, dan tidak dalam perkara yg berhubungan dengan i'tiqad dan dengan hukum halal, haram, makhruh, sunat. Demikian menurut pendapat sebahagian Ulama'.

Seterusnya mereka sepakat menetapkan bahawa tidak boleh sama sekali kita mengamalkan hadith dha'if untuk menetapkan sesuatu hukum halal, haram, hukum jual-beli, hukum perkahwinan, talaq dan lain-lain.

Imam Bukhari, Muslim dan Abu Bakar Ibn al-'Arabi menetapkan bahawa tidak boleh kita mempergunakan hadith dha'if untuk segenap pekerjaan, untuk segala keperluan walaupun untuk menerangkan keutamaan sesuatu ‘amal, supaya tidak ada orang yg mengatakan kepada Rasulullah SAW perkataan yg tidak baginda katakan, dan supaya tidak ada orang yg meng'itiqadkan sunat sesuatu perkara yg tidak disunatkan.

Sementara itu Imam Nawawi berkata: "Bahawa Ulama' hadith, fiqh dan lain-lain telah menetapkan bahawa boleh kita mempergunakan hadith dha'if untuk ‘amal-'amal utama (Fadail ‘amal) dan untuk pengajaran menggemarkan dan menakutkan, selama hadith itu belum sampai ke darjat maudhu' (palsu).

Hadith Dha'if Yang Sangat Jelek

Sebagaimana yang telah diterangkan didalam bab Bahagian & Martabat Hadith, Hadith Dha'if itu terbahagi kepada beberapa jenis namun yang paling buruk dalam kategori ini adalah Hadith Maudhu' kerana ia diriwayatkan oleh pembohong pembohong dan hadith yang diriwayatkan adalah hadith palsu atau diada adakan. Sementara Hadith Matruk ialah hadith yang hanya diriwayatkan oleh perawi yang tertuduh dusta dan Hadith Mungkar ialah hadith yang diriwayatkan oleh perawi yang banyak keliru dalam hafalannya ataupun catatannya ataupun kerana kefasiqannya dan sebagainya. 

* Sumber : Pelbagai

Pengertian Hadith Hasan

0 comments

Dari Segi Bahasa 

Hasan bererti al-jamal, iaitu indah. Hasan juga boleh dimaksudkan sesuatu yang disenangi dan dicondongi oleh nafsu. Sedangkan para ulama berbeza pendapat dalam menakrifkan Hadith Hasan kerana melihat bahawa ia merupakan pertengahan antara Hadith Sahih dan Hadith Dha’if, dan juga kerana sebagian ulama mendefinasikan sebagai salah satu bahagiannya. Sebahagian dari takrifnya  ialah:

  1. Al-Chatabi mengatakan bahawa ia adalah hadith yang diketahui tempat keluarnya, dan telah masyhur rawi-rawi sanadnya, dan kepadanya tempat berputar kebanyakan hadith, dan yang diterima kebanyakan ulama, dan yang dipakai oleh umumnya fuqaha’
  2. Tirmidzi pula mengatakan semua hadith yang diriwayatkan, dimana dalam sanadnya tidak ada yang dituduh berdusta, serta tidak ada syadz (kejanggalan), dan diriwayatkan dari selain jalan seperti demikian, maka dia menurut kami adalah Hadith Hasan.
  3. Ibnu Hajar berkata, ia adalah Hadith Aahad yang diriwayatkan oleh yang adil, sempurna ke-dhabit-annya, bersambung sanadnya, tidak cacat, dan tidak syadz (janggal) maka dia adalah Hadith Sahih li-dzatihi, lalu jika ringan ke-dhabit-annya maka dia adalah Hadith Hasan li-dzatihi.


Kriteria Hadith Hasan sama dengan kriteria Hadith Sahih. Perbezaannya hanya terletak pada sisi ke-dhabit-annya. iaitu Hadith Sahih lebih sempurna ke-dhabit-annya dibandingkan dengan Hadith Hasan. Tetapi jika dibandingkan dengan ke-dhabit-an perawi Hadith Dha’if tentu belum seimbang, ke-dhabit-an perawi Hadith Hasan lebih unggul.

Kategori Hadith Hasan

Sebagaimana Hadith Sahih yang terbahagi menjadi dua bahagian, Hadith Hasan juga terbahagi menjadi dua kategori, iaitu Hasan li-dzatih dan Hasan li-ghairih;

Hasan Li-Dzati

Hadith Hasan li-dzatih adalah hadith yang telah memenuhi persyaratan Hadith Hasan yang telah ditentukan. 

Hasan Li-Ghairih          

Hadith Hasan yang tidak memenuhi persyaratan secara sempurna. dengan kata lain, hadith tersebut pada dasarnya adalah Hadis Dha’if, akan tetapi kerana adanya sanad atau matan lain yang menguatkannya (syahid atau muttabi’), maka kedudukan Hadith Dha’if tersebut naik darjatnya menjadi Hadith Hasan li-ghairih.

Hadith Hasan Sebagai Hujah 

Hadith Hasan sebagai mana halnya Hadith Sahih, meskipun darjatnya dibawah Hadith Sahih, adalah hadith yang dapat diterima dan dipergunakan sebagai dalil atau hujjah dalam menetapkan suatu hukum atau dalam beramal. Para ulama hadith, ulama ushul fiqh, dan fuqaha sepakat tentang kehujjahan hadis hasan.


Hadith Hasan Sahih

Dalam kitab-kitab hadith seperti kitab Sunan Tirmizi dan dalam kitab ini (Hadith Empat Puluh) ada didapati di akhir hadith perkataan "Hasan Sahih" ertinya hadith ini hasan lagi sahih. Dengan demikian bermakna hadith itu mempunyai dua martabat: pertama hasan dan kedua sahih.

Menurut keterangan ulama' hadith, bahawa hadith tersebut dikatakan hasan menurut perhitungan atau penilaian pada satu sanadnya. Dan dikatakan pula sahih padanya menurut perhitungan atau penilaian pada sanadnya yang lain. Ini jika pada hadith itu ada sanadnya (jalannya).

Jika pada hadith itu satu sanadnya, maka erti hasan padanya menurut pandangan segolongan ulama' hadith dan sahih menurut pandangan ulama' yang lain, yang tidak sama tinjauan terhadap sifat dan peribadi orang yang menjadi rawinya atau yang memindahkannya.

* Sumber : Pelbagai

Pengertian Hadith Sahih

0 comments

Maksud Sahih
  1. Sahih dari segi bahasa bermaksud orang yang sihat, lawan dari kata as-saqim, orang yang sakit, jadi yang dimaksud Hadith Sahih adalah hadith yang sihat dan benar tidak terdapat penyakit atau kecacatan.
  2. Hadis yang Muttasil (bersambung) sanadnya, diriwayatkan oleh orang adil dan dhobith (kuat daya ingatan) sempurna dari sesamanya, selamat dari kejanggalan (syadz), dan cacat (‘ilat).    
  3. Imam Al-Suyuthi mendefinasikan hadith sahih dengan mengatakan : “hadis yang bersambung sanadnya, dfiriwayatkan oleh perawi yang adil dan dhobit, tidak syadz dan tidak ber’ilat”.
Pengertian Hadith Sahih secara jelas baru muncul setelah Imam Syafi’ie memberikan penjelasan tentang riwayat yang dapat dijadikan hujah, iaitu:
  • Apabila diriwayatkan oleh para perawi yang dapat dipercaya pengamalan agamanya; dikenal sebagai orang yang jujur memahami hadith yang diriwayatkan dengan baik, mengetahui perubahan maksud hadith bila terjadi perubahan lafaznya; mampu meriwayatkan hadis secara lafaz; terpelihara hafalannya bila meriwayatkan hadith secara lafaz, bunyi hadis yang dia riwayatkan sama dengan hadith yang diriwayatkan orang lain dan terlepas dari tadlis (penyembuyian cacat),
  • Rangkaian riwayatnya bersambung sampai kepada Nabi SAW. atau dapat juga tidak sampai kepada Nabi.
Imam Bukhari dan Imam Muslim membuat kriteria Hadith Sahih sebagai berikut:
  1. Rangkaian perawi dalam sanad itu harus bersambung mulai dari perawi pertama sampai perawi terakhir 
  2. Para perawinya harus terdiri dari orang-orang yang dikenal thiqah, dalam erti adil dan dhobith
  3. Hadithnya terhindar dari ‘ilat (cacat) dan syadz (janggal)
  4. Para perawi yang terdekat dalam sanad harus sezaman.
Syarat-Syarat Hadith Sahih

Berdasarkan pengertian Hadith Sahih diatas, dapat difahami bahawa syarat-syarat Hadith Sahih dapat dirumuskan sebagai berikut: 
  • Sanadnya bersambung
  • Para perawinya bersifat adil 
  • Para perawinya bersifat dhobit
  • Matannya tidak mempunyai syadz
  • Matannya tidak mempunyai 'ilat. 
i ) Sanadnya Bersambung

Maksudnya adalah tiap-tiap perawi dari perawi lainnya benar-benar mengambil secara langsung dari orang yang ditanyanya, dari sejak awal hingga akhir sanadnya.Untuk mengetahui samada bersambungnya dan tidaknya sesuatu sanad, biasanya ulama’ hadith menyaringnya sebagai berikut;
  • Mencatat semua periwayat yang diteliti;
  • Mempelajari hidup masing-masing periwayat;
  • Meneliti kata-kata yang berhubungan antara para periwayat dengan periwayat yang terdekat dalam sanad, iaitu apakah kata-kata yang terpakai berupa haddasana, haddasani, akhbarana, akhbarani, ‘an,anna, atau kata-kata lainnya.
ii) Perawinya Bersifat Adil  

Maksudnya adalah tiap-tiap perawi itu seorang Muslim, berstatus Mukallaf  (baligh), bukan fasiq dan tidak pula jelik perilakunya.

Dalam menilai keadilan seorang periwayat, cukup dilakukan dengan salah satu teknik berikut:
  1. Keterangan sesseorang atau beberapa ulama ahli ta’dil bahwa seorang itu bersifat adil,  sebagaimana yang disebutkan dalam kitab-kitab jarh wa at-ta’dil.
  2. Pengakuan seseorang bahawa ia bersifat adil, seperti imam empat Hanafi, Maliki, Asy-Syafi’i, dan Hanbali.

Khusus mengenai perawi hadith pada era sahabat, jumhur ulama sepakat bahwa seluruh sahabat adalah adil. Pandangan berbeza datang dari golongan muktazilah yang menilai bahawa sahabat yang terlibat dalam pembunuhan ‘Ali dianggap fasiq, dan periwayatannya pun ditolak.

iii) Perawinya Bersifat Dhobith       

Maksudnya masing-masing perawinya sempurna daya ingatannya, baik berupa kuat ingatan dalam dada mahupun dalam kitab (tulisan).         

Dhobith dalam dada ialah terpelihara periwayatan dalam ingatan, sejak ia menerima hadith sampai meriwayatkannya kepada orang lain, sedang, dhobith dalam kitab ialah terpeliharanya kebenaran suatu periwayatan melalui tulisan.

Adapun sifat-sifat kedhobitan perawi, nmenurut para ulama', dapat diketahui melalui: 
  • Kesaksian para ulama 
  • Berdasarkan kesesuaian riwayatnya dengan riwayat dari orang lain yang telah dikenal kedhobithannya.

iv) Tidak Mempunyai Syadz      

Maksudnya ialah hadith itu benar-benar tidak syadz, samada bertentangan atau menyalahi orang yang terpercaya dan lainnya.      

Menurut al-Syafi’ie, suatu hadith tidak dinyatakan sebagai mengandung syudzudz, bila hadith itu hanya diriwayatkan oleh seorang periwayat yang tsiqah, sedang periwayat yang tsiqah lainnya tidak meriwayatkan hadith itu. Ertinya, suatu hadith dinyatakan syudzudz, bila hadith yang diriwayatkan oleh seorang periwayat yang tsiqah tersebut bertentangan dengan hadith yang diriwayatkan oleh banyak periwayat yang juga bersifat tsiqah.

v) Tidak Mempunyai ’ilat 

Maksudnya ialah hadith itu tidak ada cacatnya, dalam erti adanya sebab yang menutup tersembunyi yang dapat merubah pada ke-sahih-an hadith, sementara zahirnya selamat dari kecacatan.   

‘Ilat hadith dapat terjadi pada sanad mahupun pada matan atau pada keduanya sekaligus. Namun demikian, ‘ilat yang paling banyak terjadi adalah pada sanad, seperti menyebutkan Muttasil terhadap hadith yang Munqathi’ atau Mursal.

Pembahagian Hadith

Para ahli hadith membahagi Hadith Sahih kepada dua bahagian, iaitu Sahih li-dzati dan Sahih li-ghairih. perbezaan antara keduanya terletak pada segi hafalan atau ingatan perawinya. pada Sahih li-dzati, ingatan perawinya sempurna, sedang pada hadis shahih li-ghairih, ingatan perawinya kurang sempurna.

Hadith Sahih Li Dzati            

Maksudnya ialah syarat-syarat lima tersebut benar-benar telah terbukti adanya, bukan dia itu terputus tetapi sahih dalam hakikat masalahnya, kerana bolehnya salah dan khilaf bagi orang kepercayaan.

Hadith Sahih Li Ghairihi    

Maksudnya ialah hadith tersebut tidak terbukti adanya lima syarat Hadith Sahih tersebut baik keseluruhan atau sebahagian. Bukan bermaksud sama sekali dusta, mengingat bolehnya berlaku bagi orang yang banyak salah.

Hadith Sahih li-ghairih, adalah Hadith Hasan li-dzatihi apabila diriwayatkan melalui jalan yang lain oleh perawi yang sama kualitinya atau yang lebih kuat dari padanya.       
Hadith Sahih Sebagai Hujah

Hadith yang telah memenuhi persyaratan Hadith Sahih wajib diamalkan sebagai hujah atau dalil syara’ sesuai ijma’ para ulama hadith dan sebahagian ulama ushul dan fiqh. Kesepakatan ini terjadi dalam soal-soal yang berkaitan dengan penetapan halal atau haramnya sesuatu, tidak dalam hal-hal yang berhubungan dengan aqidah.

Sebagian besar ulama menetapkan dengan dalil-dalil qat’ie, iaitu al-Quran dan Hadith Mutawatir. Oleh kerana itu, Hadith Aahad tidak dapat dijadikan hujjah untuk menetapkan persoalan-persoalan yang berhubungan dengan aqidah.

Tingkatan Hadith Sahih

Perlu diketahui bahawa martabat Hadith Sahih itu tergantung tinggi dan rendahnya kepada ke-dhobit-an dan keadilan para perawinya. Berdasarkan martabat seperti ini, para muhadisin membahagi tingkatan sanad menjadi tiga iaitu:
  1. Ashah al-Asanid - iaitu rangkaian sanad yang paling tinggi darjatnya. seperti periwayatan sanad dari Imam Malik bin Anas dari Nafi’ mawla (mawla = hamba yang telah dimerdekakan) dari Ibnu Umar.
  2. Ahsan al-Asanid - iaitu rangkaian sanad hadith yang yang tingkatannya dibawah tingkat pertama diatas. Seperti periwayatan sanad dari Hammad bin Salamah dari Tsabit dari Anas.
  3. Ad’af al-Asanid - iaitu rangkaian sanad hadith yang tingkatannya lebih rendah dari tingkatan kedua. seperti periwayatan Suhail bin Abu Shalih dari ayahnya dari Abu Hurairah.
Dari segi persyaratan sahih yang terpenuhi dapat dibahagi menjadi tujuh tingkatan, yang secara berurutan sebagai berikut:
  1. Hadith yang disepakati oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim (muttafaq ‘alaih)
  2. Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari 
  3. Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim
  4. Hadith yang diriwayatkan orang lain memenuhi persyaratan Imam Bukhari dan Imam Muslim
  5. Hadith yang diriwayatkan orang lain memenuhi persyaratan Imam Bukhari sahaja
  6. Hadith yang diriwayatkan orang lain memenuhi persyaratan Imam Muslim sahaja
  7. Hadith yang dinilai sahih menurut ulama hadith selain Imam Bukhari dan Imam Muslim dan tidak mengikuti persyaratan kedua Imam tersebut, seperti Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, dan lain-lain.
Kitab-kitab hadith yang menghimpun Hadith Sahih secara berurutan sebagai berikut:
  1. Sahih Al-Bukhari - Susunan Al Imam Abu Abdillah, Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Al Mughirah, Al Bukhari (194-256H).
  2. Sahih Muslim - Susunan Al Imam Abu Al Hussain, Muslim bin Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi (205-261H).
  3. Sunan Abu Daud - Susunan Al Imam Abu Daud, Sulaiman bin Al Ays'ath As Sajistani (202-275H).
  4. Sunan An Nasa'i - Susunan Al Imam Ahmad bin Syua'aib bin Ali bin Sinan An Nasa'i (215-279H).
  5. Sunan At Tirmizi - Susunan Al Imam Abu 'Isa Muhammad bin 'Isa bin Sarah As Silmi At Tirmizi (209-279H).
  6. Sunan Ibnu Majah(+) - Susunan Al Imam Abu Abdullah, Muhammad Yazid bin Majah Al Qazwini (209-273H)
Kitab kitab yang disebutkan diatas dipercayai mengandungi kira kira 95% dari keseluruhan Hadith hadith Sahih yang diketahui, manakala 5% lagi terkandung dalam kitab kitab yang antara lain seperti :
  1. As Sahih - Susunan Al Imam Ibnu Khuzaimah, Au Bakr, Muhammad bin Ishaq bin Khuzaimah As Silmi An Nisaiburi (223-311H)
  2. As Sahih - Susunan Al Imam Ibnu Hibban, Abu Hatim, Muhammad bin Hibban bin Ahmad bin Hibban At Tamimi Al Busti (w-405H)
  3. Al Mustadrak - Susunan Al Imam Al Hakim, Abu Abdillah, Muhammad bin Abdillah An Nisaiburi (w-405H)
(+) Tempat yang ke 6 ini telah diperselisihkan diantara ulama' Abu Al Hasan Razin bin Mu'awiyah dan diikuti oleh Ibnul Athir yang berpendapat bahawa kitab Al Muwattha' oleh Imam Malik seharusnya berada ditempat yang ke 6 kerana ia lebih Sahih jika dibandingkan dengan kitab Sunan Ibnu Majah. 

* Sumber - Pelbagai

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |