Friday, December 17, 2010

Lilin Mahal Tak Masuk Akal

0 comments


Biarku menjadi lilin .. memberikan cahaya .. perghh .. tu lagu lama . Sape cakap lilin takde harga ? sape cakap ? huhuhu .. selalu lilin jadi perumpaaan untuk menggantikan lampu minyak tanah ngan lampu neon .. ceh .. downgraded .. kalo luorang time romantik .. pandai le plak nak 'candle light dinner' uuuu .. tak malu .

OK straight ahead , lilin dan jadi punca lampu untuk menerangi kegelapan malam (apsal ayat wa dah jadi melankolik plak ni) sejak beribu ribu tahun yang lalu. Sampai ke hari ni lilin masih diperlukan .. dan didatangkan dalam perlbagai bentuk dan rupa, warna dan aroma .. tak le macam yang dalam kotak itam yg selalu kita beli sebungkus RM1.80 sen tu .. tu pon buat standby emergency je kalo letrik kena potong ... atau time gangguan bekalan .. kih kih kih.

Tau kah luorang .. 'Ultimate Luxury Candle' yang dikeluarkan oleh Luxury Soy Candles adalah yang termahal yang pernah dihasilkan dalam dunia perlilinan (ada ke ayat ni?)  . Didatangkan ngan pakej wangiannya Champagne Noir Soy, lilitan rantai intan berlian disekelilingnya yang direka oleh Bucci Jewelery & Design yang mana diadunkan antara Berlian G Color 2.23karat dengan Brilliant Diamod 38karat .. dan dipasang pada Emas Putih 14karat.

Lilin ini plak dibungkus dalam kotak hitam yang di lilit ngan reben satin .. kalo luorang rasa nak beli .. atau terasa memang nak sesaje buang duit .. luorang boleh le google cari nama lilin ni .. harganya pon sekadar USD5 ribu je satu .. keh keh keh 

* apa ke hal nya lilin ngan diamond tu ? membantu pembakaran ke ? kah kah kah ... bih tu kalo lilin tu dah abih .. boleh pulangkan balik ke diamond tu ? refund ... hadoih .. memacam cara nak  buang duit .. beli yg biasa je udah .. yg penting kegunaan dia .. beli memahal masa nak buat makan malam pon .. tapi kalo sowang ke timur sowang ke barat ... baik tah yah .

Lidah Dan Hati

0 comments

Seorang ibu yang dermawan telah menghadiah seekor kambing kepada Luqman al-Hakim seraya berpesan: "Sembelihlah kambing ini dan berikan saya bahagian yang terburuk daripadanya untuk saya makan."

Setelah disembelih, dikirimkan kepada ibu tersebut hati dan lidah kambing itu.

Beberapa hari kemudian, ibu itu sekali lagi menghadiahkan seekor kambing dan berpesan agar sesudah disembelih dikirimkan juga kepadanya sebahagian daripadanya. Pada kali yang kedua ini, bukan lagi bahagian yang terburuk yang dipesankannya, tetapi dimintanya bahagian yang terbaik daripada kambing itu.

Setelah kambing disembelih, Luqman mengirim hati dan lidah juga kepada ibu yang dermawan itu.

"Kenapakah tuan mengirimkan kepada saya lidah dan hati ketika saya meminta bahagian yang terburuk, dan kenapakah yang itu juga dikirimkan ketika saya memesankan bahagian yang terbaik daripadanya?" tanya ibu tersebut kepada Luqman.

Luqman menjawab: "Hati dan lidah amatlah baik ketika baiknya dan apabila keduanya buruk maka amatlah pula buruknya."

Mendengar jawapan itu, mengertilah ibu itu akan maksud Luqman, kerana hati dan lidah itu adalah pokok segala kebaikan; begitu juga sebaliknya dari hati dan lidah itu terbit segala kejahatan dan keburukan.

Terjemahan Al-Baqarah Juz 3

0 comments


[254] Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual-beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.

[255]Ayatul Kursi (The Throne Verse) Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)

[256] Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

[257] Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

[258] Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: “Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan”. Ia menjawab: “Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan”. Nabi Ibrahim berkata lagi: “Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah dia dari barat?” Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim.

[259] Atau (tidakkah engkau pelik memikirkan wahai Muhammad) tentang orang yang melalui sebuah negeri yang telah runtuh segala bangunannya, orang itu berkata: “Bagaimana Allah akan menghidupkan (membina semula) negeri ini sesudah matinya (rosak binasanya)? ” Lalu ia dimatikan oleh Allah (dan dibiarkan tidak berubah) selama seratus tahun, kemudian Allah hidupkan dia semula lalu bertanya kepadanya: “Berapa lama engkau tinggal (di sini)?” Ia menjawab: “Aku telah tinggal (di sini) sehari atau setengah hari”. Allah berfirman:” (Tidak benar), bahkan engkau telah tinggal (berkeadaan demikian) selama seratus tahun. Oleh itu, perhatikanlah kepada makanan dan minumanmu, masih tidak berubah keadaannya, dan perhatikanlah pula kepada keldaimu (hanya tinggal tulang-tulangnya bersepah), dan Kami (lakukan ini ialah untuk) menjadikan engkau sebagai tanda (kekuasaan Kami) bagi umat manusia; dan lihatlah kepada tulang-tulang (keldai) itu, bagaimana Kami menyusunnya kembali kemudian Kami menyalutnya dengan daging “. Maka apabila telah jelas kepadanya (apa yang berlaku itu), berkatalah dia: Sekarang aku mengetahuinya (dengan yakin), sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”.

[260] Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim (merayu dengan) berkata: “Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati?” Allah berfirman: “Adakah engkau belum percaya (kepada kekuasaanku)?” Nabi Ibrahim menjawab: “Bahkan (aku percaya dan yakin), akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku (yang amat ingin menyaksikannya)”. Allah berfirman: “(Jika demikian), ambilah empat ekor burung, kemudian kumpulkanlah olehmu (dan cincanglah semuanya). Setelah itu letakkanlah di atas tiap-tiap sebuah bukit sebahagian daripadanya. Kemudian serulah burung-burung itu nescaya semuanya akan datang kepadamu dengan segera”. Dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

[261] Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.

[262] Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (ugama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

[263] (Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati. Dan (ingatlah), Allah Maha Kaya, lagi Maha Penyabar.

[264] Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak), dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi). (Demikianlah juga halnya orang-orang yang kafir dan riak itu) mereka tidak akan mendapat sesuatu (pahala) pun dari apa yang mereka usahakan. Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.

[265] Dan bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya kerana mencari keredaan Allah dan kerana meneguhkan (iman dan perasaan ikhlas) yang timbul dari jiwa mereka, adalah seperti sebuah kebun di tempat yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan hasilnya dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun (cukup untuk menyiraminya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan apa yang kamu lakukan.

[266] Adakah seseorang di antara kamu suka mempunyai sebuah kebun dari pokok tamar (kurma) dan anggur, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, ia juga mempunyai dalam kebun itu segala jenis buah-buahan, sedang ia sudah tua dan mempunyai banyak anak cucu yang masih kecil, lalu kebun itu diserang oleh angin taufan yang membawa api sehingga terbakarlah ia ? Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu keterangan-keterangan, supaya kamu berfikir (dan mengambil iktibar).

[267] Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik, dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali dengan memejamkan mata padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji.

[268] Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya.

[269] Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

[270] Dan (ketahuilah), apa sahaja yang kamu belanjakan (dermakan) atau apa sahaja yang kamu nazarkan maka sesungguhnya Allah mengetahuiNya dan (ingatlah), orang-orang yang zalim itu tidak ada sesiapa pun yang dapat menolongnya.

[271] Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik). Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan.

[272] Tidaklah engkau diwajibkan (wahai Muhammad) menjadiKan mereka (yang kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan petunjuk), akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (dengan memberi taufik) kepada sesiapa yang dikehendakinya (menurut undang-undang peraturanNya). Dan apa jua harta yang halal yang kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredaan Allah dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan.

[273] Pemberian sedekah itu) ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya – oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya.

[274] Orang-orang yang membelanjakan (mendermakan) hartanya pada waktu malam dan siang, dengan cara sulit atau terbuka, maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, serta mereka pula tidak akan berdukacita.

[275] Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: “Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba”. Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

[276] Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan Ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.

[277] Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

[278] Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman.

[279] Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.

[280] Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).

[281] Dan peliharalah diri kamu dari huru-hara hari (kiamat) yang padanya kamu akan dikembalikan kepada Allah. Kemudian akan disempurnakan balasan tiap-tiap seorang menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.

[282] Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. Dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

[283] Dan jika kamu berada dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi hutang yang bertempoh), sedang kamu tidak mendapati jurutulis, maka hendaklah diadakan barang gadaian untuk dipegang (oleh orang yang memberi hutang). Kemudian kalau yang memberi hutang percaya kepada yang berhutang (dengan tidak payah bersurat, saksi dan barang gadaian), maka hendaklah orang (yang berhutang) yang dipercayai itu menyempurnakan bayaran hutang yang diamanahkan kepadanya, dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya. Dan janganlah kamu (wahai orang-orang yang menjadi saksi) menyembunyikan perkara yang dipersaksikan itu. dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya. Dan (ingatlah), Allah sentiasa Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

[284] Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu memyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

[285] Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): “Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya”. Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali”.

[286] Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”.

Motor Kapcai Yang Misteri

0 comments

Motor kapcai memang ngetop kat negara negara Asia Tenggara termasuk le negara kita yang terchenta ni. Ye le .. itu je yang paling ekonomi ye dak .. kalo ada pilihan mungkin memasing nak beli helikopter .. kah kah kah .. bagi debudak kita yang ala ala remaja tu .. dari luorang pakai motor kapcai untuk merempit .. lagi baik motor tu luorang guna macam contoh kat bawah .. lagi berpekdah .. antaranya 


1. Transporter Sayur 

2. Agen 'Bunga'

3. Tokey Ayam

4. Angkut Telur

5. Bawak cermin ..aih dia ni buat apa ngan cermin tu ?

6. Tokan Ais

7. Pembekal Paip 

8. Delivery untuk hos perjambanan 

9. Agen Bakul 

10. Angkut Awek .. uuu ? sampai 4 .. kah kah kah 

10 Ikan Pelik Yang Masih Wujud Hari Ini

0 comments

Mungkin banyak lagi ikan pelik kat luar sana yang luorang tau .. tapi utk entry kali ni ... wa listkan 10 je dulu .. kalo ada lagi tambahan .. kita sambung ke part 2 .. Ikan ikan yang ada ni masih lagi berkeliaran bebas kat lautan luas nun .. belum ada tanda tanda kepupusan ..  dan wa tak rasa ada owang yang nak bela dalam akuarium .. kah kah kah .. ehh .. ada ke ?

1. Goliath Tigerfish . Nengok gigi dia .. hmang aih .. 

2. Jerung Frilled.  Ngeri woo .. kepala dah serupa cobra 

3. Ikan Blob @ Blob Sculpin . Perghhh renungan matanya menawan kalbu

4. Ikan Serigala @ Wolf Fish . Badan dah macam ikan semilang, kepala lak cam dugung .. apsal panggil serigala eh ?  boleh menyalak ke ? 

5. Ikan Rattails (ekor tikus) .. nampak cam banyak je mamat ni tangkap ( kat bawah kaki dia) .. nengok kan rupa ikan ni je wa dah tak lalu .. apatahlagi kalo nak makan .. tapi kalo dah buang kepala lepas tu dah siap masak .. mungkin wa belasah gak kot .. kah kah kah 

6.  Ikan Lamprey. Nampak cam ikan lap cermin .. tapi bila close up .. mak datok  .. dah macam mak lampir 

7. Jerung Goblin . Luorang penah nengok cerita Alien ? .. gitu le gigi dia keluar masa nak makan ermm .. ada toncit plak tu

8. Jerung Basking. Mak oih .. dah serupa terowong .. tapi ni kalo dah masuk .. tak jumpa jalan keluar .. kih kih kih

9. Wolf Fish . Sama cam no 4 tapi dari genus yang lain .. kira sedara le jugak 

10. Ikan Grenadier.. perghh .. maleh aa nak komen 

Restoran Jamban Di Taiwan

0 comments

*AMARAN* Sebelum luorang browse ke bawah untuk nengok gambar gambar seterusnya .. lebih baik luorang pastikan .. perut luorang tak penuh .. kesihatan dalam keadaan tip top .. tahap loya rendah .. huhuhu .. sebab gambar gambar yang dipaparkan nanti boleh membuatkan kucing pon tak lalu nak makan .. kah kah kah .. 

Cerita bergambar yang seterusnya ni ialah shot kat sebuah restoran perjambanan kat Taiwan .. wa pon tak paham kenapa benda gini boleh dapat sambutan hangat .. aahhh .. nengok je lah


Reka bentuk dalaman restoran tu .. memang nampak cam romantik gitu .. tapi luorang perasan tak tempat duduk dia memang toilet bowl .. meja dia plak dperbuat dari bathtub ?? nak kata kreatif ke hape ?
Gini le keadaannya bila pengunjung dah start nak melantak kat situ .. rilek je ye dak  ??  so apa yang peliknya kat sini ?? jeng jeng jeng .. tengok foto seterusnya


Hehehe .. ni bukan cobaan tau .. memang betul betul .. kalo luorang .. ada selera lagi ke nak terus dok dalam restoran cenggini ? 

Yeah .. antara menu yang dihidangkan .. ermmm .. ok lagi kot kalo gini .. walopon ada toilet bowl

Tuu dia aiskrim .. kah kah kah ... baik punya ..

Tu dia aih .. kemain syok lagi dok belek pencuci mulut .. wa ingat nak  propose kat pemilik restoran ni supaya bukan bentuk je sama .. aroma pon tiru le yang asli sekali .. baru ada akai .. kah kah kah 



Tahap pelik manusia dah masuk ke paradigma baru .. sampai tahap imaginasi melampau lampau .. ada ke manusia teringin nak makan taik ? huhuhu .. kalo luorang teringin gak nak try .. wa rasa .. sebagai langkah permulaan .. apa kata luorang gi makan nasik dalam toilet sendiri .. boleh ke idak ? kah kah kah ... ikhhhh .. kembang tekak .

Thursday, December 16, 2010

10 Idea Menarik Untuk Bilik Air Dan Tandas

2 comments

1. Dispenser Sabun Bentuk Hidung - USD17.99

Kat Malaysia dah ada ke menda ni ? .. tapi gamak ke luorang nak pasang kat dalam toilet atau bilik air ? wa nengok je pon dah tak lalu .. kah kah kah .. kalo ada debudak kecik kat rumah ok le kot .. tapi gerenti tak sampai sehari je sabun dalam tu .. konfem licin .. asik dok picit je .. sape le punya idea yang melantun ni ye ?





2. Buku Nota & Pensil Kalis Air - USD9.48

Berita baik buat sesape yang selalu menjadikan bilik air ngan toilet sebagai markas untuk melahirkan idea idea terkini. Benda ni memang sesuai sangat ngan luorang .. wa rasa selalunya .. memang masa kat dalam  pejabat sementara ni le keluarnya idea idea hebat yg dapat menukar wajah dunia .. kah kah kah ... kena plak yg jenis suka bertapa dalam toilet utk cari ilham .. perghh .. jangan buat chai nombor je udah 


3. Lampu LED Berdasarkan Suhu Air - USD30.84

Yang ni sesuai untuk kaki kaki disko ngan dangdut yang hajatnya tak kesampaian .. boleh joget joget masa mandi sambil ditemani lampu lip lap lip lap .. kah kah kah .. Lampu ni sebenarnya indikator suhu air .. so kalo nak sejuk dia warna biru .. kalo nak suam atau panas .. dia ubah kaler merah .. tapi .. kena laras sendiri le .


4. Pemegang Tisu Tandas I-Pod - USD29.99

I-Pod ni kira memahami le .. diowang tau ramai yg suka lepak dalam tu .. jadi kawan jin .. so diowang keluarkan I-Pod versi tahan basah . So lepas ni kalo luorang nak layan MP3 tanpa gangguan dan leteran .. lepak le lelama .. kalo tak tahan bau bahan buangan sendiri .. nanti mintak I-Pod cipta plak gadget versi letak kat idung .. kah kah kah 





5. Span Mandi Bentuk Mikrofon - USD7.49

Perghhh .. dah ada I-Pod .. kena le nyanyi sesama ye dak ? kalo idak .. rasa cam kurang lemak je .. hihihihi .. so kalo luorang rasa suara tu memang dah best tahap puaka .. apakata luorang beli menda ni .. boleh berangan nyanyi atas stage sebaris ngan Justin Bieber .. tak pon ngan Jalil Hamid .. kah kah kah





6. Pemanas Toilet Seat - USD39.95

Item ni sesuai le kalo luorang nak bawak gi bercuti ke tempat tempat sejuk cam Genting ke .. Cameron ke .. Fraser ke .. so bersemangat le skit nak operasi pembuangan sebab terasa kehangatannya .. kah kah kah .. ye le .. kalo dah sejuk semacam je tempat duduk toilet tu .. boleh ilang selera woo .. punggung pon boleh naik kematu .. huhuhu



7. Dispenser Ubat Gigi - USD12.95

ermm .. idea ni boleh tahan gak .. nampak kemas skit .. lepas tu boleh kontrol dia nya volume . Selalunya memang kita letak ubat gigi ni dalam bekas.. cuma kengkadang ada rumah yg wa pegi .. ubat gigi dok bersepah sana sini .. Cuma yg wa pelik .. cemana dia sedut keluar ubat gigi tu dari talam tiub .. ada squeezer ke ? canggih canggih ..



8. Pelindung Untuk Bercukur - USD19.99

Untuk kaum lelaki je .. kalo pompuan yg ada misai pon boleh gak .. kih kih kih .. luorang mesti pikir menda ni lawak kan ? idak le .. ni bukan bayangan gurauan . Item ni memang direka cipta untuk cukuran bebas tanpa menyentuh misai dan janggut yang sedia ada .. kira nak mantain shape dia le .. lepas tu dia boleh laras ikut muka .. tapi .. dah macam Darth Vader le plak .. kah kah kah 


9. Tuala 2 Tone - USD12.29

Dalam bebanyak barangan .. wa rasa yang ni paling cemerlang . Sebab selama ni .. tuala yang kita guna , kita belasah je lepas lap kaki .. lap muka .. lepas tu lap punggung .. lap sana lap sini .. tu yang kengkadang terbersin diluar kawalan .. kah kah kah .. so dengan ada penanda gini .. kita dah tau .. nak lap muka guna bahagian mana .. gitu le sebaliknya kalo nak lap bawah pinggang .. kira cerdik le ni .




10. Tabir Dengan Kesan Darah - USD18.46

Wa pon tak tau apa relevannya menda ni ngan post wa.. nak kata gurau .. macam kasar je .. kah kah kah .. kalo nak bersenda ngan orang luar .. bilik air tu bukan tandas awam .. Cuma menurut kata pengeluarnya .. menda ni nak bagi tuan rumah segar mata bila bangun tido pagi .. bila bukak je pintu bilik air .. terus ternampak kesan darah .. pastu .. opocot mak kau .. keh keh keh ... relevan ke ?



* Memacam le produk yg terkini sekang dalam pasaran .. terpulang le pada luorang nak pilih yang macamana .. ikut suka je la .. tapi kalo luorang jenis duk kat kampung .. bilik air pon kat luar rumah .. atau pon sekadar mandi kat sungai .. toksah le ngengada beli menda ni semua ..membazir je .. kah kah kah .. nak letak kat mana ? kena rembat dek kutu naya je .. err..kecuali no 8 ngan no 9 .. huhuhu

Ayam Masak Coca Cola

0 comments


Resepi terbaru dari Chef Arm .. yang didatangkan khas dari Filipina katanya .. try jangan tak try .. nengok je wa dah lapo .. bih tu camno ?


AYAM MASAK COCA-COLA.

»» Bahan-bahan ««

  • 1 Ekor Ayam ( Dipotong Kecil )
  • 1 Sudu Teh Garam
  • 2 Sudu Besar Minyak Masak
  • 6 Ulas Bawang Putih ( Dititik )
  • 1 Tin Coca-cola ( jgn satu tin biskut plak luorang letak)
  • 1 Sudu Teh Serbuk Pati Ayam
  • 2 Sudu Teh Gula


»» Cara Penyediaannya ««

  1. Perap ayam dengan garam selama 3 jam.
  2. Panaskan minyak, tumiskan bawang putih dan masukkan ayam.Kacau selama 2 minit.
  3. Masukkan coca-cola, serbuk pati ayam dan gula.
  4. Biar mendidih hingga sos menjadi pekat.
  5. Dihidang panas bersama nasi putih.
* Coca Cola pon dah boleh buat bahan masakan dah sekarang .. huhuhu .. lepas ni kita tunggu kot kot ada plak nak innovate pakai air mata kucing plak .. keh keh keh ... tak pon daging masak cin cau .. mana le tau kan ? huhuhu

Pasangan Asmara Yang Kantoi

2 comments

Seorang jurugambar sedang dalam pencarian 'angle' terbaiknya untuk mengambil shot pemandangan dengan menggunakan kamera resolusi tinggi dari atas sebuah bangunan .

Tetiba pandangannya terarah pada satu sudut di bangunan yang berhadapan .. ada sesuatu yang berlaku di sana  .. huhu

Si jurugambar terus menghalakan lensa kameranya untuk melihat 'adegan' yang panas dengan  lebih jelas di sebalik tingkap bangunan 

Makin jelas kelihatan , pasangan yang sedang asyik dan tidak sedar sedang diperhatikan dari kejauhan .

Resolusi kamera ditambah untuk imej yang lebih jelas ... fokus .. fokus ...

laaaaaa ... tak kaver betul la luorang ... berkelakuan sumbang kat tempat awam .. kah kah kah .. hadoih .. kan dah kena candid .. wakenabeb .. kah kah kah 

Jalan Terpendek Di Dunia

0 comments

Ebenezer Place, yang terletak didalam kawasan Wick, Caithness, Scotland, telah dinobatkan sebagai jalan terpendek dunia didalam Guinness Book of Records dengan panjangnya hanyalah 2.06M (6 '9 ") . Ukuran ini dikatakan sama dengan ketinggian Vanja Ivesa (pemain bolasepak untuk kelab Eskisehirspor di Turki), Zdeno Chara (pemain yang paling tinggi dalam NHL) atau Nelly Alisheva (pemain bolatampar yang paling tinggi). Ia secara rasmi telah diisytiharkan sebagai sebuah jalan pada tahun 1887.

Ceritanya bermula pada awal tahun 1880an apabila seorang pedagang tempatan yang bernama Alexander Sinclair, telah pulang ke Scotland dari Amerika, dengan membawa kekayaan yang memuaskan. Beliau kemudiannya telah membina sebuah bangunan yang akhirnya dijadikan sebagai sebuah hotel yang diberi nama Hotel Mackay's dipersimpangan jalan Union dan River Streets.

Pada tahun 1883, apabila bangunan itu telah siap dibina, Majlis Bandaran telah mengarahkan pemilik bangunan untuk menamakan ruang yang paling pendek di sudut bangunan tersebut. Permintaan itu dilaksanakan dan lahirlah sebatang jalan yang pendek walaupun pada awalnya belum dapat diiktiraf sebagai sebuah jalan selama 4 tahun. Ini adalah disebabkan masa yang diperlukan untuk merekabentuk pintu Ebenezer Place sebagaimana yang wujud sekarang.

Sehingga ke hari ini, cuma terdapat sebuah alamat di Ebenezer Place iaitu No 1 Bistro yang merupakan sebahagian dari MacKay's Hotel dan sememangnya tiada ruang yang tinggal untuk alamat ke 2 . 

Wednesday, December 15, 2010

Bangkai Katak Dalam Tin Minuman

0 comments


Seorang lelaki, Fred DeNegri sedang memanggang daging dibelakang rumahnya dan mula merasa kehausan. Dia mengambil setin Diet Pepsi, menarik penutupnya dan terus meneguk untuk menghilangkan dahaga apabila dia tiba tiba tersedak kerana merasa kelainan pada rasa Pepsi tersebut - pekat dan seperti berlendir. 

Beliau kemudiannya dengan segera membawa tin tersebut ke sinki dan mula menuangnya untuk melihat apa yang terkandung sehinggalah sesuatu yang berwarna merah jambu terjulur keluar diikuti dengan objek yang agak gelap. Walaupun telah cuba sedaya upaya menggoncang tin tersebut, namun objek itu masih gagal untuk dikeluarkan.

Dengan penuh rasa jijik dan loya, pasangan DeNegri terus menghubungi Kawalan Racun serta FDA (Food and Drug Administration) dan tin minuman tersebut telah diambil dan dibawa ke makmal ujikaji untuk mengenalpasti bahan yang seakan akan berlumpur itu. 

Pasangan tersebut akhirnya menerima laporan lengkap yang dikeluarkan oleh Jabatan FDA yang telah merumuskan bahawa bendasing yang terdapat didalam tin minuman tersebut adalah merupakan bangkai seekor kodok atau katak.

Kepala Ayam Hidangan Happy Meal

0 comments

Seorang wanita Amerika telah mengunjungi restoran McDonald's dengan membawa dua orang anaknya yang berusia 6 dan 8 tahun.

Beliau memesan  2 set Happy Meals ayam untuk anak-anaknya sementara hamburger dengan kentang goreng untuk dirinya sendiri. Ketika mereka mula menjamu selera, anaknya yang berumur 6 tahun lebih tertarik untuk bermain gelongsor di seberang jalan daripada menjamah ayam yang dibeli ibunya bahkan tidak langsung menyentuhnya. Lalu si ibu memutuskan untuk menghabiskan bahagian anaknya. 

Tanpa melihat kedalam kotak Happy Meal tersebut, beliau telah memilih ketulan yang paling besar dan terus membawa kemulutnya  dan ketika itu anaknya yang berusia 8 tahun tiba tiba berteriak dan menghalang beliau dari terus memakan ayam tersebut. Beliau amat terkejut apabila setelah itu mendapati - walaupun diselaputi dengan kerak tepung, jelas ianya adalah bahagian kepala ayam.

Pengurus restoran makanan segera tersebut telah menawarkan pulangan bayaran disamping bekalan makanan percuma selama 2 minggu sebagai usaha untuk menutup kejadian, namun telah ditolak malahan restoran tersebut telah di kemukakan saman sebanyak USD100,000 sebagai gantirugi. 

* huhuhu .. ini bebetul happy punya meal .. happy happy bagi orang marah .. kah kah kah 

Juruterbang Tanpa Tangan Yg Pertama

0 comments


Jessica Cox, yang berasal dari Tucson, Arizona, mengalami kecacatan yang luar biasa semasa dilahirkan - tanpa tangan. Semasa masih dalam kandungan, pemeriksaan yang dijalankan terhadap ibunya tiada menunjukkan tanda tanda yang luar biasa tentang dirinya. 

Biarpun dilahirkan dengan keadaan yang tidak sempurna namun beliau dikurniakan semangat yang kental dan tak mengenal erti mengalah. Beliau yang juga seorang graduan dalam bidang psikologi, boleh menulis, menaip, memandu kereta, menyisir rambut dan menggunakan telefon bimbit dengan hanya menggunakan kaki.

Jessica juga pernah menjadi penari dan pemegang talipinggang hitam Tae Kwan-Do sebanyak 2 kali. Selain dari itu, beliau tidak mempunyai halangan dalam mendapatkan lesen memandu, menjadi juruterbang serta boleh menaip 25 patah perkataan seminit.. humang aih .. orang normal banyak yang tak leh lawan dia ni .. huhu.

Pesawat yang dipandu adalah dari jenis Ercoupe, antara sejumlah pesawat yang dibina dan diluluskan dengan tidak mempunyai pedal. Tanpa pedal kemudi, Jessica bebas menggunakan kakinya sebagai ganti tangan. Masa yang diambilnya untuk mengambil lesen pesawat ringan adalah selama 3 tahun (berbanding kebiasaannya 6 bulan bagi manusia normal). Beliau mempunyai 3 orang jurulatih penerbangan dan melengkapkan latihan selama 89 jam, menjadikannya juruterbang pesawat yang pertama di  dunia yang tidak mempunyai tangan... perghh 

* dan kita memang patut rasa malu dengan semangat yang ditunjukkan oleh Jessica Cox .. debudak kita yang sempurna sifat pon .. banyak yg tak sempurna akal .. huhuhu

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |