Monday, May 11, 2015

Mukjizat Al Qurán Part 1


Penciptaan Alam Semesta



Bermulanya kejadian alam semesta digambarkan dalam Al Qur'an pada ayat berikut:

"Dialah pencipta langit dan bumi." (Al Qur'an, Al An'aam : Permulaaan ayat 101)

Keterangan yang diberikan Al Qur'an ini sangat bersesuaian dengan penemuan ilmu pengetahuan masa kini. Kesimpulan yang ditemukan astrofizik kini adalah bahawa keseluruhan alam semesta, beserta dimensi jisim dan waktu, muncul menjadi ada sebagai hasil dari suatu ledakan raksasa yang terjadi dalam sekejap. Peristiwa ini, yang dikenal dengan "Big Bang", membentuk keseluruhan alam semesta sekitar 15 bilion tahun lalu. Jagat raya tercipta dari suatu ketiadaan sebagai hasil dari ledakan satu titik tunggal. Para ilmuan modern menyetujui bahawa Big Bang merupakan satu-satunya penjelasan masuk akal dan yang dapat dibuktikan mengenai asal mula alam semesta dan bagaimana alam semesta muncul menjadi ada.

Sebelum Big Bang, tak ada yang disebut sebagai atom/jisim. Dari sebuah ketiadaan, di mana jisim, tenaga, malah waktu belum ada, dan yang hanya mampu difahami secara metafizik, terciptalah jisim, tenaga, dan waktu. Fakta ini, yang baru saja ditemui oleh para ahli fizik modern, telah pun diberitakan kepada kita dalam Al Qur'an 1 400 tahun yang lampau.

Sebuah satelit - COBE, dilancarkan oleh NASA pada tahun 1992, Satelit tersebut dipasangkan dengan alatan sensor yang sangat peka dan ianya berjaya mengesan sisa-sisa radiasi ledakan Big Bang. Penemuan ini merupakan bukti terjadinya peristiwa letupan tersebut, yang merupakan penjelasan ilmiah bagi fakta bahawa alam semesta diciptakan dari ketiadaan.

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |