Wednesday, May 13, 2015

Mukjizat Al-Qurán Part 2


Mengembangnya Alam Semesta

Di saat ilmu astronomi masih terbelakang, Al Qur'an, yang diturunkan 14 abad yang lampau sebenarnya telahpun memperkatakan perihal mengembangnya alam semesta sebagaimana yang digambarkan dalam ayat berikut ini:

"Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (Kami), dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskan-nya." (Al Qur'an, Adz-Dzaariyaat : 47)

Perkataan "langit", sebagaimana dinyatakan dalam ayat ini, digunakan dalam banyak tempat dalam Al Qur'an membawa makna ruang angkasa dan alam semesta. Di sini sekali lagi, kata tersebut digunakan dengan maksud ini. Dengan ertikata lain, dalam Al Qur'an telah diterangkan bahawa alam semesta "mengalami perluasan atau mengembang". Menariknya, inilah juga kesimpulan yang dicapai ilmu pengetahuan masa kini.

Sejak terjadinya peristiwa Big Bang, alam semesta telah mengembang secara terus-menerus dengan kecepatan luar biasa. Para ilmuan menyamakan peristiwa mengembangnya alam semesta dengan permukaan belon yang sedang ditiup.
Sehingga awal abad ke-20, satu-satunya pandangan yang umumnya diyakini dunia sains adalah bahawa alam semesta ini bersifat tetap dan telah ada sejak dahulukala tanpa ada permulaan. Namun, dengan segala penelitian, pengamatan, dan perhitungan yang dilakukan seiringan dengan pesatnya teknologi modern, akhirnya dapat dibuktikan bahawa alam semesta sesungguhnya memiliki permulaan, dan ia terus-menerus "mengembang".

Pada awal abad ke-20, ahli fizik Rusia, Alexander Friedmann, dan ahli kosmologi Belgium, George Lemaitre, secara teori membuat kiraan dan akhirnya menemui bukti bahawa alam semesta senantiasa bergerak dan mengembang.

Fakta ini dibuktikan juga dengan menggunakan data pengamatan pada tahun 1929 oleh Edwin Hubble, seorang ahli astronomi Amerika. Ketika mengamati langit dengan teleskop, , beliau mendapati bintang-bintang dan galaksi terus bergerak saling menjauhi. Fakta di mana segala sesuatunya terus bergerak menjauhi satu sama lain ini, menunjukkan alam semesta tersebut terus-menerus "mengembang". 

Pengamatan berterusan yang dilakukan di tahun-tahun berikutnya memperkuatkan fakta betapa alam semesta terus membesar. Kenyataan ini telah diterangkan dalam Al Qur'an pada saat tidak seorang pun mengetahuinya. Ini adalah kerana Al Qur'an adalah firman Allah, Sang Pencipta, dan Pengatur keseluruhan alam semesta.

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |