Tuesday, January 4, 2011

Asal Usul Perkataan OK



Luorang mesti selalu cakap perkataan OK dalam perbualan seharian .. alah .. takyah kelentong aah, konfem punya .. tapi luorang tau tak maksud perkataan tu ? Kalo dulu , wa dapat tahu OK ni dari version lain .. kononnya OK tu singkatan dari nama negeri Oklahoma , so masa perang , negeri ni la pengeluar makanan atau pusat pengumpulan makanan untuk dihantar kepada askar askar Amerika  .. then kat peti makanan tu dia cop OK .. dari situ asal mulanya .. so bila nampak peti ada cop OK .. geng askar selalu akan tunjuk ibu jari .. yg membawa makna 'bagus' .. adoih  ntah jembalang mana ntah yg kelepet wa .. lepas tu wa percaya plak tu .. kah kah kah .. tapi mungkin gak version ni boleh pakai gak.

Versi yang wa nak sampaikan sekarang ni .. wa rasa nampak lebih meyakinkan sebab wa refer pada Word Etymology . Perkataan OK ni dikatakan mula muncul pada tahun 1839 di Boston, New York. Masa tu, area ni memang terkenal ngan kepekatan slang(telo) bahasa Inggerisnya. Jadi perkataan OK tu sendiri datangnya dari singkatan perkataan slang Boston yang memang diketahui mempunyai tatabahasa dan ejaan yang salah. Contoh yang popular cam perkataan 'KY' terbitan dari 'Know Yuse' (No Use), 'OW' terbitan dari kata 'Oll Wright' (All Right), 'OK' dari kata 'Oll Korrect' (All Correct) , 'NS' dari perkataan 'Nuff Said' (Enough Said) dan memacam perkataan yang menunjukkan diowang nih memang sengal .. kah kah kah ... dah tu kita plak ngikut kesengalan diowang dengan penuh bergaya manja ..kekonon mat saleh sangat le kata OK tu .. ceh 

1 comments:

Unknown on February 8, 2022 at 3:35 AM said...

Cari Poker Online Terbaik?

Hanya di Zeusbola

Deposit murah

Super Gampang

Praktis

Fast Respon 24 Jam

INFO SELANJUTNYA SEGERA HUBUNGI KAMI DI :
WHATSAPP :+62 822-7710-4607






Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |