Sunday, November 21, 2010

Pengertian Hadith Hasan


Dari Segi Bahasa 

Hasan bererti al-jamal, iaitu indah. Hasan juga boleh dimaksudkan sesuatu yang disenangi dan dicondongi oleh nafsu. Sedangkan para ulama berbeza pendapat dalam menakrifkan Hadith Hasan kerana melihat bahawa ia merupakan pertengahan antara Hadith Sahih dan Hadith Dha’if, dan juga kerana sebagian ulama mendefinasikan sebagai salah satu bahagiannya. Sebahagian dari takrifnya  ialah:

  1. Al-Chatabi mengatakan bahawa ia adalah hadith yang diketahui tempat keluarnya, dan telah masyhur rawi-rawi sanadnya, dan kepadanya tempat berputar kebanyakan hadith, dan yang diterima kebanyakan ulama, dan yang dipakai oleh umumnya fuqaha’
  2. Tirmidzi pula mengatakan semua hadith yang diriwayatkan, dimana dalam sanadnya tidak ada yang dituduh berdusta, serta tidak ada syadz (kejanggalan), dan diriwayatkan dari selain jalan seperti demikian, maka dia menurut kami adalah Hadith Hasan.
  3. Ibnu Hajar berkata, ia adalah Hadith Aahad yang diriwayatkan oleh yang adil, sempurna ke-dhabit-annya, bersambung sanadnya, tidak cacat, dan tidak syadz (janggal) maka dia adalah Hadith Sahih li-dzatihi, lalu jika ringan ke-dhabit-annya maka dia adalah Hadith Hasan li-dzatihi.


Kriteria Hadith Hasan sama dengan kriteria Hadith Sahih. Perbezaannya hanya terletak pada sisi ke-dhabit-annya. iaitu Hadith Sahih lebih sempurna ke-dhabit-annya dibandingkan dengan Hadith Hasan. Tetapi jika dibandingkan dengan ke-dhabit-an perawi Hadith Dha’if tentu belum seimbang, ke-dhabit-an perawi Hadith Hasan lebih unggul.

Kategori Hadith Hasan

Sebagaimana Hadith Sahih yang terbahagi menjadi dua bahagian, Hadith Hasan juga terbahagi menjadi dua kategori, iaitu Hasan li-dzatih dan Hasan li-ghairih;

Hasan Li-Dzati

Hadith Hasan li-dzatih adalah hadith yang telah memenuhi persyaratan Hadith Hasan yang telah ditentukan. 

Hasan Li-Ghairih          

Hadith Hasan yang tidak memenuhi persyaratan secara sempurna. dengan kata lain, hadith tersebut pada dasarnya adalah Hadis Dha’if, akan tetapi kerana adanya sanad atau matan lain yang menguatkannya (syahid atau muttabi’), maka kedudukan Hadith Dha’if tersebut naik darjatnya menjadi Hadith Hasan li-ghairih.

Hadith Hasan Sebagai Hujah 

Hadith Hasan sebagai mana halnya Hadith Sahih, meskipun darjatnya dibawah Hadith Sahih, adalah hadith yang dapat diterima dan dipergunakan sebagai dalil atau hujjah dalam menetapkan suatu hukum atau dalam beramal. Para ulama hadith, ulama ushul fiqh, dan fuqaha sepakat tentang kehujjahan hadis hasan.


Hadith Hasan Sahih

Dalam kitab-kitab hadith seperti kitab Sunan Tirmizi dan dalam kitab ini (Hadith Empat Puluh) ada didapati di akhir hadith perkataan "Hasan Sahih" ertinya hadith ini hasan lagi sahih. Dengan demikian bermakna hadith itu mempunyai dua martabat: pertama hasan dan kedua sahih.

Menurut keterangan ulama' hadith, bahawa hadith tersebut dikatakan hasan menurut perhitungan atau penilaian pada satu sanadnya. Dan dikatakan pula sahih padanya menurut perhitungan atau penilaian pada sanadnya yang lain. Ini jika pada hadith itu ada sanadnya (jalannya).

Jika pada hadith itu satu sanadnya, maka erti hasan padanya menurut pandangan segolongan ulama' hadith dan sahih menurut pandangan ulama' yang lain, yang tidak sama tinjauan terhadap sifat dan peribadi orang yang menjadi rawinya atau yang memindahkannya.

* Sumber : Pelbagai

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |