Sunday, November 21, 2010

Pengertian Hadith Munqathi'


Maksud Dari Segi Bahasa :

Ia adalah kata nama pelaku atau isim fa’il bagi kata kerja inqata’a yang membawa maksud terputus.

Maksud Dari Segi Istilah :

Ia adalah hadis yang sanadnya tidak bersambung dari mana sudut sekalipun.

Contohnya :

Setiap sanad yang terputus di mana-mana tempat sanad sama ada di awal sanad atau di akhir sanad atau pertengahan sanad. Dengan itu, ia termasuk dalam ta’rif hadith mursal, hadith mua’llaq dan hadis mu’dal. bagaimanapun, ulama’ mustalah hadith mutaakhirin mengkhususkan munqathi’ dengan hadis yang tidak mempunyai bentuk hadith mursal, mua’llaq atau mu’dal. Begitu juga kebiasaan penggunaan ulama’ mutaqaddimin. Oleh sebab itu, Imam Al-Nawawi menyatakan bahawa : Munqathi’ itu lebih banyak digunakan untuk riwayat perawi yang berada pada tingkatan selepas tabi’in daripada sahabat seperti Malik daripada Umar.

Munqathi’ mengikut ulama’ hadis mutaakhir

Munqati’ mengikut ulama’ hadith mutaakhir adalah hadith yang tidak bersambung sanadnya yang tidak termasuk di dalam nama mursal, mua’llaq atau mu’dal. Hal ini menunjukkan seolah-olah munqathi’ lebih umum bagi setiap sanad yang terputus selain dari tiga bentuk iaitu gugur di awal sanad’gugur di akhir sanad atau gugur dua perawi berturut-turut di mana-mana tempat. Inilah yang dipilih oleh Hafiz Ibn Hajar di dalam al-Nukhbah dan syaratnya al-Nuzhah. Kadang-kadang sanad terputus di satu bahagian pada sanad dan kadang-kadang ia berlaku pada lebih daripada satu bahagian seperti dua atau tiga bahagian.

Contoh hadith munqathi’ yang diriwayatkan oleh Abd al-Razzaq : “Abd al-Razzaq telah menceritakan kepada kami katanya ats-Tsauri telah menyebutkan daripada Abu Ishak daripada Zaid bin Yuthai’ daripada Huzaifah secara marfu’ : Jika kamu melantik Abu Bakar akan jawatan itu maka beliau adalah seorang yang kuat dan amanah.”

Di pertengahan sanad ini, seorang perawi telah gugur iaitu Syarik antara al-Tsauri dan Abu Ishaq kerana ats-Tsauri tidak pernah mendengar hadith daripada Abu Ishaq secara langsung.Sebenarnya beliau mendengar daripada Syarik dan Syarik mendengar daripada Abu Ishaq.

Hukumnya :

Munqathi’ adalah dha’if dengan persepakatan ulama’ kerana tidak mengetahui kedudukan perawi yang gugur.

* Sumber dari Buku Mustalah Hadith

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |