Saturday, November 20, 2010

10 Hotel Berhantu Di Scotland


Dengan dipagari dengan kehijauan kebun yang subur, dewan jamuan makan yang seolah olah tiada penghujung dan jumlah bilik tidur yang tidak terhitung banyaknya, adalah tidak menghairankan apabila kebanyakan istana istana lama di Scotland telah bertukar wajah menjadi hotel hotel mewah. Tetapi ada beberapa penginap hotel hotel ini mendakwa telah menyaksikan pelbagai imbasan yang kadangkala amat menakutkan - elemen dari masa silam - yang terus mengacau dan menghantui tetamu tetamu hotel yang pada masa ini kerap berkunjung ke "rumah lama mereka". Berikut adalah 10 hotel di negara ini yang didakwa sering ternampak kewujudan makhluk makhluk ghaib tersebut.

Borthwick Castle, Edinburgh
Istana yang terbina pada kurun ke 13 ini dikatakan dihuni oleh 2 makhluk ghaib. Yang pertamanya merupakan seorang gadis pelayan muda yang dibunuh bersama anak luar nikahnya. Dikatakan anak dari gadis itu kelak akan menjadi pewaris tunggal kepada nama keluarga, maka sebab itu dia dibunuh. Yang keduanya pula adalah merupakan seorang akauntan yang dibakar hidup hidup di Istana Borthwick bagi tujuan pemujaan. Biarpun terdapat cerita yang sebegini, namun hotel ini tetap menerima tamu dari orang orang terkenal termasuk Mary, Permaisuri Scotland yang menginap di hotel ini untuk berbulan madu.

Sheildhill Castle, Biggar 
Bayang bayang seorang wanita telah dilihat oleh ramai tetamu mundar mandir di koridor Sheildhill. Dipercayai wanita tersebut adalah penghuni asal istana ini yang telah jatuh cinta dengan rakyat kebanyakan. Hal ini telah diketahui oleh bapanya, seorang aristokrat, lalu percintaan mereka mendapat tentangan yang kuat sehingga si gadis itu mengambil keputusan untuk membunuh diri. Satu lagi makhluk yang menyerupai seseorang yang memakai seragam ketua pelayan juga telah dilihat merayau didalam bekas kuarters pekerja hotel. Sheildhill adalah milik keluarga Canselor yang tinggal di situ pada 750 tahun yang lalu, sebelum diubah menjadi sebuah hotel pada tahun 1959.

Comlongon Castle, Dumfries and Galloway
Dikatakan bahawa istana kurun ke 14 yang terletak berdekatan Gretna ini dihantui oleh Lady Marion Carruthers, yang mana beliau bersama adiknya, mewarisi kekayaan dari ayah mereka. Lady Marion dipercayai lebih rela membunuh diri dari dikahwinkan dengan Sir James Douglas, yang keluarganya diketahui hanya ingin membolot kekayaan yang dimiliki oleh ayahnya. Oleh kerana ia membunuh diri, Lady Marion tidak diberikan pengebumian yang sewajarnya dan kini dipercayai terus menghantui istana tersebut dengan menjadikannya tempat istirehat terakhirnya.

Airth Castle, Stirlingshire 
Dikatakan terdapat kelibat seorang pengasuh bersama 2 orang kanak kanak yang dipercayai telah hangus dalam sebuah kebakaran di istana ini. Suara kanak kanak yang sedang bermain sering terdengar didalam bilik bernombor 3, 9 dan 23. Tetamu di Airth Castle juga telah dilaporkan mendengar bunyi tangisan dan jeritan milik orang gaji yang dikatakan telah didera oleh majikannya. Seekor anjing jyang gemar menggigit pergelangan kaki juga sering kelihatan mundar mandir di lorong lorong bilik. Istana ini pernah dimilik oleh Robert The Bruce pada kurun ke 14. Ia dikelilingi dengan perkuburan abad ke 12, Kandang kuda kurun ke 18 dan mempunyai 14 ekar kawasan taman.

Norwood Hall, Aberdeen
Norwood dikatakan dihuni oleh 3 roh. Pada tahun 1872, Kolonel James Ogston telah membeli Norwood Hall sebagai tempat tinggal untuk perempuan simpanannya. Roh Ogston dan perempuan simpanannya yang menghantui hartanah ini sementara roh isteri ke 3 nya pula dikhabarkan mengejar ke dua dua roh tadi.


Roh Sir Duncan Campbell telah terlihat merayau di Barcaldine mencari orang yg disyaki telah membunuhnya. Barcaldine telah dibina oleh Campbell pada awal abad ke 17. Keluarga Campbell telah membeli semula istana itu pada abad ke 19 selepas menjualnya pada abad sebelumnya.


Ord House Hotel, Inverness-shire
Kelibat hantu seorang wanita dikatakan merayau di koridor Ord House diwaktu malam dan sering duduk di birai katil tetamu dengan memakai pakaian tidur Victoria. Ia juga sering mengalihkan lukisan dari dinding bilik. Ord House pernah menjadi rumah kepada Clan McKenzie.


Auchen Castle , Dumfries and Galloway 
Seorang budak lelaki sering kelihatan berjalan naik turun ditangga utama hotel ini menjelang waktu fajar. Istana ini dibina pada tahun 1220 dan mempunyai banyak tetamu yang terkenal yang menginap disini termasuk The Beatles




Ackergill adalah merupakan sebuah lokasi yang telah banyak menyaksikan pertempuran berdarah antara keluarga Keith dan keluarga Gunn. Cerita legenda mencatatkan Helen Gunn telah menghumbankan dirinya dari atas menara untuk melarikan diri dari John Keith yang telah menculiknya. Dia dikatakan sering kelihatan merayau dengan memakai pakaian berwarna hijau.

Ardoe House, Aberdeenshire
Ardoe dipercayai dihantui oleh seorang wanita berkulit putih yang sentiasa mengelilingi lukisan wajah Katherine Ogston, isteri kepada saudagar sabun, Alexander Milne Ogston. Pasangan ini tinggal di istana ini dari 1839 dan dipercayai hantu tersebut merupakan jelmaan Puan Ogston. Cerita lain mengatakan bahawa hantu tersebut adalah anak gadis kepada pemilik sebelumnya. Gadis itu telah dirogol dan didapati mengandung. Akhirnya dia membunuh diri bersama anak yang dalam kandungannya.  

* walaupun semua hantu tersebut dok kat hotel .. tapi dipercayai takde satu pon yang pandai nyanyi lagu hotel california .. keh keh keh 

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |