Sunday, November 14, 2010

Beberapa Aspek Pendidikan Yang Diperlukan


Dalam konteks mendidik anak anak, beberapa aspek pendidikan perlu diutamakan, antaranya :

  • Pendidikan Keagamaan (At Tarbiyyah Ad Diniyyah)
  • Pendidikan Kesihatan ( At Tarbiyyah As Sihhiyyah)
  • Pendidikan Kemasyarakatan (At Tarbiyyah Al Ijtima'iyyah)
  • Pendidikan Jasmani (At Tarbiyyah Al Riyadiyyah)
Aspek aspek tersebut perlu diberi perhatian yang sewajarnya oleh ibu bapa. Keperluan terhadap aspek aspek tersebut amat berkaitan, kerana kesempurnaan dalam pendidikan akan berlaku melalui tindakan yang bersifat syumul atau menyeluruh dengan mengambil kira semua aspek yang diperlukan

Pendidikan Keagamaan amat diperlukan agar ikatan anak dengan agama bermula sejak dari kecil dan berterusan dari tahap ke tahap umur. Pendidikan ini bermula dari asas asas keimanan dan melazimkannya sehingga si anak dapat memahami rukun rukun Islam yang terdiri dari solat, puasa, zakat dan ibadat haji serta beberapa hukum hakam agama yang lain termasuklah juga adab adab dan akhlak yang sewajrnya mereka amalkan.

Pendidikan Kesihatan juga amat penting untuk diketengahkan dalam bab pendidikan anak anak. Memberi makan kepada anak anak secara berdisiplin serta mengambil berat tentang persoalan pemilihan makanan serta menerangkan peri mustahaknya makanan berzat adalah merupakan tanggungjawab ibubapa. Dengan bentuk pengawalan yang sebegitu, ianya akan menjamin bahawa pembesaran anak anak melalui pemakanan adalah terkawal. Sekaligus ianya akan dapat menjauhkan anak anak daripada mengambil makanan yang tidak sewajarnya. Dalam Islam, persoalan makanan amat berkait rapar dengan soal kehidupan ibadah, watak, akhlak seseorang dan sebagainya.

Pendidikan Kemasyarakatan pula amat besar peranannya dalam bab untuk menjadikan si anak sebagai insan dan warga yang mukmin dan berakhlak mulia didalam masyarakat. Ibu bapa hendaklah membiasakan anak anak dengan adat dan adab kemasyarakatan yang utama yang bersumberkan dari ajaran Islam serta pengajaran pengajaran agama yang baik.

Pendidikan Jasmani pula perlu diberikan keutamaan kerana Islam tidak pernah menolak aspek fizikal serta keupayaan badan sebagai satu perkara perlu dititikberatkan. Bahkan Rasulullah SAW sentiasa berpesan kepada umatnya supaya menjaga kesihatan fizikal melalui amalam bersenam atau bersukan. Umpamanya Rasululllah bersabda melalui hadith yang bernaksud "Ajarlah anak anak kamu memanah, berenang dan menunggang kuda", begitu juga dalam hadith riwayat Muslim, Baginda bersabda yang bermaksud "Mukmin yang gagah dan kuat lebih baik dan dicintai Allah dari mukmin yang lemah...". Oleh itu aspek pembangunan keupayaan fizikal perlu dijadikan ajaran penting kepada anak anak, apatahlagi dalam perkembangan dunia moden hari ini, terdapat banyak ruang dan medan yang dapat digunakan untuk tujuan pendidikan kejasmanian.

Hakikatnya, aspek aspek pendidikan yang dinyatakan di atas adalah sesuatu yang perlu dilihat secara serius oleh pasangan ibu bapa demi untuk mendidik dan membangun anak anak supaya mempunyai kekuatan jatidiri dan kekentalan iman sebagai anak anak yang soleh, berjaya dan cemerlang.

Topik Berkaitan Tajuk Ini .


Didikan Anak - Pengenalan
Aqidah Islamiah Asas Pendidikan Dan Pembentukan
Penerapan Aqidah Islamiah Dan Kepentingannya
Pendidikan Menurut Al Quran Dan Sunnah
Pelan Pelaksanaan Penerapan Aqidah

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |