Sunday, November 14, 2010

Pelan Pelaksanaan Penerapan Aqidah



Realitinya, terdapat beberapa perkara yang perlu diberikan tumpuan secara tegas supaya segala usaha yang dilakukan kearah penerapan aqidah dalam pendidikan akan menghasilkan natijah yang sewajarnya , antaranya :

Kekuatan Ibu Bapa - Faktor terpenting kerana ibu bapa yang memiliki kekuatan ilmu, kemantapan iman dan kesungguhan dalam beramal akan dapat membantu si anak dalam memantapkan kekuatan imandan aqidah, sekaligus ibu bapa akan menjadi contoh dan model yang terawal dan terbaik kepada anak anak.

Kesedaran Ibu Bapa - Kepekaan dan kesedaran tentang betapa pentingnya penanaman aqidah akan dapat menggerakkan segala usaha dan langkah ke arah mendidik dan membentuk anak anak dengan didikan agama yang sewajarnya.

Kefahaman Masyarakat - Kefahaman yang tidak seimbang dikalangan masyarakat terhadap kepentingan penghayatan aqidah dan penerapannya kepada anak anak juga penyebab kepada gagalnya pendidikan Islam. Terdapat dikalangan masyarakat yang melihat dan menilai kepentingan asas asas aqidah dan agama sebagai perkara remeh sahaja dan bukan faktor penentu atau kata putus dalam pembinaan dan pendidikan generasi

Kelemahan Sistem Pendidikan - Sistem yang ada sekarang ini rata ratanya menunjukkan kelemahan yang ketara kerana kejayaan anak anak dinilai melalui kecemerlangan dalam peperiksaan semata mata. Hakikatnya, kecemerlangan itu perlu diperluaskan persepsinya, ia juga mesti meliputi kecemerlangan akhlak, cara hidup dan amal ibadat seseorang disamping kejayaan dalam peperiksaan.

Pandangan Negatif Tentang Pentingnya Ilmu Agama - Perkara yang dilihat sebagai pengancam kepada kejayaan usaha penerapan aqidah dalam pendidikan anak anak. Sewajarnya ilmu agama dianggap sebagai pemangkin kepada keutuhan peribadi anak anak walau dalam bidang apa sekalipun yang diceburinya. Ini adalah kerana Ilmu itu merupakan satu ibadah.

Pengaruh Budaya Keilmuan Barat - Penyebab kepada timbulnya penyakit kepada sebahagian umat Islam semasa. Budaya Keilmuan barat menyelusup masuk melalui kaedah pengajian, silibus dan sebagainya

Berlaku Gejala Songsang Tanpa Penerapan Aqidah - Faktor berlakunya isu isu keruntuhan akhlak dan moral seperti murtad, seks bebas, dadah, penipuan, rompakan dan sebagainya adalah bermula dari lemahnya aqidah dan iman dan lesunya penghayatan agama dalam diri individu terbabit. Disamping itu, tidak dinafikan wujudnya serangan pemikiran dan budaya sonsang dari barat yang menjadi penyumbang kepada berlakunya gejala buruk di kalangan generasi anak anak orang Islam, namun begitu, kelemahan dalaman diri umat Islam adaah punca segala galanya.

Artikel Berkaitan Topik Ini


Didikan Anak - Pengenalan
Beberapa Aspek Pendidikan Yang Diperlukan 
Aqidah Islamiah Asas Pendidikan Dan Pembentukan
Penerapan Aqidah Islamiah Dan Kepentingannya
Pendidikan Menurut Al Quran Dan Sunnah

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |