Sunday, November 14, 2010

Pendidikan Menurut AlQuran Dan Sunnah



Asas pendidikan aqidah adalah untuk membina keperibadian muslim dan mukmin yang benar benar berwibawa. Dalam Al Quran dan Hadith, terdapat banyak sekali panduan yang memberikan penekanan terhadap hal ini . Bertolak dari apa yang sarankan dalam kitab dan sunnah secara umumnya boleh dirumuskan kepada beberapa inti penting dalam pendidikan dan wajar dikemukakan untuk dipraktikkan oleh anak anak kita. 

Secara ringkasnya, anak anak wajib ditanamkan pendirian BERIMAN dan YAKIN BAHAWA :


  • Pencipta alam sejagat ialah Allah SWT yang Maha Bijaksana.  Kesemuanya dapat dilihat dari kerapian dan aturan yang Allah ciptakan sebagaimana firmanNya, “Sekiranya ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan selain Allah, tentulah kedua-duanya itu rosak binasa.” (Surah al-Anbiya: 22)
  • Allah SWT tidak menciptakan alam ini tanpa tujuan atau dengan sia sia, semuanya mempunyai tujuan dan matlamat tertentu . FirmanNya, "Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?. Maka (dengan yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Tetap Benar tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai "Arasy yang mulia" (Surah Al Mukminun : 115-116)
  • Allah SWT menurunkan para Nabi dan Rasul bertujuan untuk mengajar manusia mengenai  Allah SWT . Firman Allah, "Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taaghut". Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayah pertunjuk oleh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulnya." (Surah An Nahl : 36)
  • Allah Swt menjadikan manusia dengan bertujuan untuk mengenali Allah sebagaimana sifat sifat Nya, juga betujuan untuk mentaati seta mengabdikan hidupnya semata mata kerana Allah. 
  • Syurga adalah balasan ganjaran bagi mukmin yang taat dan patuh kepada Allah sementara neraka pula adalah ganjaran bagi orang orang yang kufur dan ingkar . 
  • Manusia boleh mencapai kebaikan dan kejahatan melalui daya usaha, ikhtiar dan kehendaknya, Tetapi hakikatnya, sesuatu kebaikan tidak dapat dicapai kecuali dengan keizinan dan ketentuan Allah SWT, begitu juga seseorang akan terselamat dari terjerumus ke lembah kejahatan kecuali dengan kehendak Allah SWT.
  • Kemuliaan nama nama Allah (Asma Al Husna) dan berusaha untuk menghayatinya. Dari Abu Hurairah, Rasululllah telah bersabda yang bermaksud "Allah mempunyai 99 nama, seratus kurang satu, tidak ada seorang pun yang menghafalnya melainkan beliau akan masuk syurga, Allah itu witr (ganjil) tidak genap dan menyukai perkara perkara yang witr"
  • Persyariatan undang undang adalah hak mutlak Allah SWT, ianya tidak boleh dilanggari dan dilewati batas batasnya. Satu satunya yang harus bagi orang muslim ialah melakukan ijtihad untuk mengeluarkan hukum hukum dari nas nas syariat Allah SWT dalam batas dan lingkungan yang dibenarkan syariat itu sendiri.
  • Dengan cara memerhati dan menghayati tentang segala makhluk ciptaan Allah SWT, bukannya berfikir tentang Zat Allah. Dari Ibnu Abbas, Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud "Berfikirlah tentang kejadian ciptaan Allah dan jangan kamu berfikir tentang zat Allah kerana kamu tidak dapat menentukan zat Allah sebenarnya"
  • Ibadah hanyalah kepada Allah semata mata, tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu, kerana itulah intipati ajaran dan dakwah para Nabi dan Rasul A.S
  • Perasaan takut hanyalah kepada Allah semata mata dan tidak takut kepada selain dari Allah. Ketakutan tersebut akan mendorong mukmin untuk menjauhkan diri dari perkara perkara yang dilarang dan ditegah oleh Allah SWT.

Seterusnya dengan menjuruskan anak anak dengan AMALAN :

  • Sentiasa berzikir dan mengingatiNya. Berzikir adalah ubat yang paling mujarab bagi jiwa dan hati seseorang mukmin.
  • Bertawakkal kepadaNya dalam semua urusan, ianya akan membangkitkan dalam diri mukmin kekuatan dan kesedaran roh sehingga merasakan perkara perkara berat menjadi ringan .
  • Berasa syukur diatas nikmat dan kurniaanNya yang tidak terhingga banyaknya
  • Sentiasa melakukan amalan taubat dan bermohon keampunan dari Nya
  • Sentiasa bermuraqabah terhadapat Allah SWT samada dalam keadaan terang atau tersembunyi, hakikatnya Allah SWT Maha Melihat dan Maha Mengetahui.

Selain dari itu ibu bapa mempunyai peranan untuk ;

  • Mengenalkan kepada anak anak hukum halal dan haram . Rasulullah mengaskan perkara ini melalui riwayat Ibnu Abbas "Hendaklah kamu taat kepada Allah dan takutlah dari melakukan kemaksiatan kepadaNya, dan perintahkanlah anak anak kamu supaya menunaikan perintah Allah, menjauhi laranganNya, yang demikian itu menyelamatkan kamu dan mereka juga dari neraka Allah"
  • Menerangkan tentang kewajipan solat bermula ketika berusia 7 tahun. Abdullah Ibni Amru Al As telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud "Perintahkanlah anak kamu besolat ketika usianya 7 tahun, dan pukullah mereka dalam usia 10 tahun (jika mereka enggan) dan pisahkanlah anak lelaki dan perempuan dari tempat tidur masing masing"
  • Memupuk adab cintakan Rasulullah SAW, sayang kepada ahli keluarganya (ahlul bait) dan cintakan Al Quran. Dari Ali bin Abi Talib Karamallah Wajhah telah menyatakan Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Ajarkan anak kamu dengan 3 adab penting iaitu cintakan Nabi kamu, sayang kepada keluarganya dan membaca Al Quran, maka sesungguhnya orang orang yang bersama Al Quran, mereka akan berada dibawah naungan arash Allah pada hari kiamat bersama para nabi dan orang orang yang dicintainya.

Apa yang dipaparkan di atas adalah sekadar beberapa contoh keutamaan penerapan aqidah dalam pendidikan dan pembentukan anak anak dan ianya masih perlu diberikan penjelasan yang lebih lanjut dan komprehensif

Artikel Berkaitan Topik Ini


Didikan Anak - Pengenalan
Beberapa Aspek Pendidikan Yang Diperlukan 
Aqidah Islamiah Asas Pendidikan Dan Pembentukan
Penerapan Aqidah Islamiah Dan Kepentingannya
Pelan Pelaksanaan Penerapan Aqidah 

Best Blogger Tips

Kongsi Dan Sebarkan:

0 comments:

Comment here

Resaksa kelabu lawan otromen
lawan sampai abih kuasa
jangan memalu kalo nak komen
tapi jaga jaga ngan bahasa ..

keh keh keh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by My Blogger Tricks .com | Design by Brian Gardner | Back To Top |

Best Blogger TipsBest Blogger Tips