Sunday, November 14, 2010

Aqidah Islamiah Asas Pendidikan Dan Pembentukan



Aqidah menurut bahasa berasal dari perkataan al aqd (ikatan) yang bererti at tawthiq (pengukuhan), al ihkam (pemantapan) dan ar rabt bu quwwah (simpulan atau ikatan yang mantap dan kukuh). Penertian aqidah secara istilah pula ialan keimanan yang teguh dan tidak dihinggapi keraguan bagi pemiliknya. Akidah Islamiah pula boleh diertikan sebagai keimanan yang teguh kepada Allah SWT dengan melaksanakan segala tuntutan tauhid dan kewajipan taat kepadaNya, seterusnya keimanan kepada para MalaikatNya, para RasulNya, yakin kepada hari akhirat dan percaya kepada qada' qadar Allah SWT. Termasuklah didalamya keimanan terhadap segala perkara ghaib serta kepada riwayat dan usul yang thabit dalam bentuk ilmiah dan amaliah.

Dalam konteks pendidikan Islam, asas aqidah perlu menjadi paksi yang paling awal dalam proses pertarbiahan anak anak . Sebagai contoh, amalan azan dan lafaz iqamah ditelinga kanan dan kiri anak yang baru lahir adalah penanda aras yang penting betapa kalimah pertama yang patut diperdengarkan dan diperkenalkan kepada anak ialah kalimah mengAgungkan dan mengEsakan Allah SWT iaitu Lailaha illa Llah. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud "Mulakanlah kepada anak anak kamu dengan seawal awal perkataan iaitu Lailaha illa Llah" (Riwayat Ibnu Abbas). Kalimah sebegitu perlu diperdengarkan supaya asas kehidupan anak tersebut akan terus berpandukan ajaran Islam dan sentiasa berada dalam keadaan istiqamah dengan seluruh ajaran Islam. Justeru, sewajarnya seluruh proses pendidikan anak anak bergerak di atas paksi kalimah tersebut, ianya melibatkan hal ibadah, adab pergaulan dan akhlak, cara berpakaian, adab bermuamalah atau berkomunikasi dan sebagainya.

Namun begitu, persoalan yang timbul ialah, apakah terdapat kesinambungan antara realiti yang berlaku pada masa itu (masa lahir) dengan apa yang berlaku pada masa akan datang? Inilah asas dan titik tolak perbincangan tentang hal hal pendidikan Islam yang berlaku dalam masyarakat dewasa ini terutama dalam situasi timbulnya pelbagai masalah dan penyakit sosial dan moral yang menular dikalangan anak anak orang Islam.

Kemanatapan pembangunan akidah perlu dipandang serius terutama dalam membina manhaj atau kurikulum pengajian dan pendidikan untuk anak anak pada masa ini. Apa yang sewajarnyaberlaku ialah roh pengajian dan silibus yang dibina hendaklah berasaskan kepada isu isu aqidah Islamiah dan bagaimana cara penerapannya supaya ilmu yang di ajar benar benar berpaksi di atas asas asas ketuhanan dan keagungan Allah SWT.

Topik Berkaitan Tajuk Ini


Didikan Anak - Pengenalan
Beberapa Aspek Pendidikan Yang Diperlukan 
Penerapan Aqidah Islamiah Dan Kepentingannya
Pendidikan Menurut Al Quran Dan Sunnah
Pelan Pelaksanaan Penerapan Aqidah


0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |