Sunday, November 14, 2010

Penerapan Aqidah Islamiah Dan Kepentingannya



Sebenarnya isu penerapan aqidah dan aplikasinya dalam konteks pendidikan Islam di Malaysia bukanlah sesuatu yang baru. Di negara ini, ianya sudah mula dipraktikkan beberapa ketika yang lalu terutama setelah munculnya kesedaran yang agak menyeluruh dalam masyarakatumat Islam betapa perlunya Islam dan ajaran ajarannya dijadikan panduan dan landasan hidup semi untuk mencapai kehidupan yang sejahtera dan diredhai Allah SWT. Sedikit sebanyak kesan kesan negatif yang timbul dari penjajahan keatas umat Islam di negara ini dalam tempoh hampir 446 tahun memberi impak yang amat mendalam kepada masyarakat, dimana telah timbul kesedaran betapa perlunya sistem pengajian, silibus dan manhaj pendidikan Islam diberikan nafas baru dan keutamaan yang sewajarnya. Apatahlagi dengan munculnya institusi institusi pengajian agama samada diperingkat tadika. rendah dan menengah bahkan diperingkat institusi pengajian tinggi secara besar besaran diseluruh negara terutama di awal dan pertengahan 80an, dimana ianya menunjukkan bahawa isu pendidikan Islam mula bertapak secara serius bermula dari saat itu. Justeru, isu penerapan aqidah dalam sistem dan silibus pengajian mula menampakkan sinarannya dan ianya terus berlangsung dan berkembang sehingga ke hari ini.

Namun begitu, dalam kerangka memantapkan aqidah dalam sistem pendidikan, persoalan yang dihadapi ialah cabaran semasa yang berlaku dalam masyarakat dan bagaimana pula caranya untuk membina kekuatan penerapan aqidah dan menghadapi cabaran cabaran tersebut. Antara cabarannya ialah :

  • Isu gejala sosial semasa
  • Isu kelemahan sistem pendidikan
  • Isu kefahaman masyarakat tentang Islam

Berasakan cabaran semasa tersebut, beberapa langkah perlu dilaksanakan, antaranya ialah melalui sistem penerapan aqidah dalam proses pendidikan dan pembentukan anak anak. Sehubungan dengan itu, dapat dirumuskan beberapa kepentingan dari pendidikan dan penerapan aqidah kepada generasi anak anak , antaranya :

  • Dapat menjadikan anak anak dibimbing melalui asal fitrah kejadian mereka
  • Aqidah dapat menjelaskan tentang erti dan maksud hidup yang sebenar sebagai khalifah di muka bumi
  • Melalui didikan aqidah, anak anak akan dapat dicernakan wataknya, cara hiduonya dan ibadatnya menurut ketentuan penciptanya.
  • Aqidah yang mantap akan menjadi benteng utama dalam realiti hidup yang akan ditempuhi oleh anak anak pada masa yang akan datang
  • Melalui didikan aqidah, anak anak akan terselamat dari sebarang penyelewengan dan kebejatan akhlak dan moral 
Artikel Berkaitan Topik Ini 

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |