Monday, November 15, 2010

Lelaki VS Wanita


Assalamualaikum oll ~!!  tiba masanya untuk mendebik. Samada luorang perasan atau idak, persoalan jantina tak abih abih menimbulkan polemik ngan perdebatan. Tak kira le peringkat antarabangsa ke, peringkat tempatan ke, maupun kat peringkat ahli mesyuarat tingkap. Kat negara kita ni pon dah banyak ngo yang aktif dalam isu persamaan hak gender ni, termasuk le yang dikelolakan oleh pompuan yang ada binti kat nama dia ..huhu

Sebenarnya wa pon tak paham apa sangat le yang nak diperdebatkan ..bagi wa semuanya jelas, samada lelaki atau pompuan, semuanya ada bab dan bahagian memasing. Dedua ada peranan tapi ikut kategori yang tersendiri le, ikan dijadikan untuk berenang .. bukan terbang, sebab terbang tu dah dianugerahkan kat burung .. tak gitu ? Allah dah kata dalam Al Quran .. lebih kurang maksud dia .. Allah tak jadikan sesuatu itu dengan sesia .. so, kalo kita nak perinci .. waima bakteria ngan zarah seni yang lain tu pon ada sebab dan musabab dijadikan.

Gini le .. wa bagi perumpamaan, Jaguar XJ (saje wa amik yg highly maintenance), apa yang luorang dapat gambarkan ? Halus buatannya, anggun, cun, bila dok kat dalam dia plak .. perghh .. nyaman, empuk, harum, aircond pon power semacam je .. lepas tu bila kat jalanraya .. meluncur je peginya, smooth, laju .. dan banyak mata memandang.. boleh macam sowang pompuan .. tak gitu ?


Then satu lagi kita amik Land Rover le contoh, apa plak yang datang dalam pemikiran luorang ? .. Kasar, tegap, tahan lasak, kengkadang body penuh ngan lumpur, dalam bau hapak peluh.. tapi mana hutan yang takleh diredah ? mana denai ngan lembah yang tak leh diteroka ? abih sungai pun dia belasah.. tertonggeng pon selamba je lagi.. boleh start balik lepas tu.. then jalan.. cam tu le agaknya kalo nak diumpamakan lelaki. (karakter sotong wa taknak sentuh .. huhuhu)

OK .. sekang wa nak tanya ... luorang fikir mana satu lebih baik ?

Weyh~!! mana boleh kita nak kata yang ni lagi baik dari yang tu.. kalo nak buat perbandingan.. Jaguar kena le banding ngan SL Merc ke.. Bentley ke.. baru le masuk kategori. Land Rover plak kena le banding ngan 4x4 yang lain.. baru kena.. kan ? Kalo luorang tak caya.. tanya bebudak marketing kereta.. diowang akan kata.. setiap unit dan model tu ada target market yang tersendiri.. ada kegunaan dia ikut motif dia dikeluarkan.. kalo ada satu jenis je yang boleh jual.. baik kilang kereta seluruh dunia keluarkan ikut model yang sama je.. tak gitu ? Camtu gak le ngan jantina kita.. baik lelaki atau pompuan, ada kekuatan dan kelemahan tersendiri .. 

Sekang ni banyak sangat persatuan atau NGO yang memperjuangkan hak samarata antara jantina .. soalnya .. apa yang samarata sebenarnya ? Boleh ke luorang bawak kereta Jaguar tu macam drive 4x4 .. atau sebaliknya ? . .penah rasa pecut 4x4 atas jalanraya lebih 120km/j ? cam nak tercabut semua skru .. kah kah kah .. lepas tu plak ada golongan pejuang hak wanita ni plak cakap seolah olah "kami pun ada hak untuk bawak Jaguar dan berkumpul dengan team 4x4 yang lain kat kejuaraan off-road" hadoih cemana le tu ye ?
So balik pada persoalan asal .. bila kita nak cerita pasal persamaan hak jantina .. tang mana yang kita boleh jumpa kesamarataan (equality?)

Takpe.. terus wa jawab.. dalam skop kereta tadi.. PEMANDU.. atau senang cakap.. JIWA kita .. iaitu melangkaui persoalan kulit luar kita.. melangkaui persoalan lelaki atau pompuan .. Bila kita asik mempertikaikan bentuk luaran, tak akan pernah ada penamatnya isu ni .. macam Jaguar ngan Land Rover .. cuma ada satu je persamaan yang jarang orang titikberatkan .. kalo luorang "pemandu" .. dan nak balik ke 'kampung' .. kedua duanya boleh sampai ke destinasi dengan selamat, InsyaAllah . Luorang boleh faham ke idak ni ? huhuhu .. Allah bagi dedua nya peluang samarata untuk pulang ke jalan yang diredhai.. yang penting .. pemandu tersebut .. baik pemandu Jaguar .. maupun pemandu Land Rover .. tau .. mana tempat nak dituju .
Jiwa yang baik sama macam pemandu yang baik .. memandu ngan tenang .. bukan asik pikir nak race ngan model lain .. kalo terbabas .. sape yg susah ? huhuhu

OK le .. tu je le yang wa nak debik .. kang cakap lelebih.. sekali ngan wa jadi tak paham  ..sesilap wa plak kena debik..  kah kah kah ... stay kewlz .. adios .

* analogi yang wa nak sampaikan ni bukan pasal kereta tu, kereta tu cuma contoh yang kita memang didatangkan ngan body tersendiri, tak leh nak memilih .. jangan plak ada yang kata pompuan pon boleh bawak 4x4 .. tu dah lari tajuk .. kah kah kah 

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |