Thursday, November 4, 2010

Biografi Imam Syafi'ie


Pengenalan


Namanya ialah Muhammad bin Idris bin Al-Abbas bin Utsman bin Syaafi’ bin As-Saai’b bin ‘Ubaid bin Abdu Yazid bin Hasyim bin Al-Muthalib bin Abdu Manaf bin Qushay bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Lu’ai. Bertemu dengan nasab Rasulullah SAW pada Abdu Manaf, dan Al-Muthalib adalah saudara kepada Hasyim ( bapa kepada Abdul Muthalib ). Beliau mempunyai nama qunyah yang bergelar Abu Abdillah . 


Beliau dilahirkan di Gaza dan dibawa berhijrah ke  ‘Asqalan pada tahun 150 H. Bapanya telah kembali kerahmatullah semasa beliau masih lagi dalam kandungan ibunya. Setelah ia mencapai usia 2 tahun, ibu dan bapa saudara beliau telah membawanya berpindah ke Mekah Al Mukarramah .

Di waktu kecilnya beliau tergolong dalam kumpulan kanak kanak yang cerdas dan sering menjadi juara dalam permainan memanah . Begitu juga kemampuannya menguasai tatabahasa arab dan syair sangat mengagumkan sehingga beliau sangat arif dalam kedua dua cabang ilmu tersebut. Ketekunannya dalam bidang pengajian telah membibitkan rasa cinta kepada bidang tersebut sehingga beliau dapat menguasai banyak cabang ilmu dalam masa yang masih muda . Beliau mampu  menghafaz Al-Quran pada usia seawal 7 tahun dan hafal pula kitab Al Muawatha' karya Imam Malik pada usia 10 tahun, sehingga kebanyakan ulama yang sezamannya mengatakan tiada manusia yang secerdik Imam Syafi'ie pada ketika itu .  

Pada awalnya beliau menuntut ilmu dari ulama ulama yang berada disekitar Mekah, diantaranya Muslim bin Khalid Az-Zanji (mufti Mekah), Muhammad bin Syafi’  (Bapa Saudaranya), Abbas (Abangnya), Sufyan bin Uyainah, Fudhail bin Iyadh, serta beberapa ulama yang lain. 

Seterusnya beliau berguru pula dengan ulama ulama dari Madinah seperti Malik bin AnasIbrahim bin Abu Yahya Al Aslami Al Madani, Abdul Aziz Ad-Darawardi, Athaf bin Khalid, Ismail bin Ja’far,  Ibrahim bin Sa’ad serta para ulama yang berada pada tingkatannya.

Setelah itu beliau berusaha menambahkan ilmu dengan berguru pula dengan ulama ulama dari Yaman dan Baghdad seperti Mutharrif bin Mazin, Hisyam bin Yusuf Al Qadhi, Muhammad bin Al Hasan  (ulama Iraq, beliau bermulazamah bersama ulama tersebut, dan mengambil darinya ilmu yang banyak ) Ismail bin Ulayah, Abdulwahab Ats-Tsaqafy, serta sejumlah ulama yang lainnya.

Beliau pernah mengatakan, “Menuntut ilmu lebih afdhal dari solat sunnah.” Dan yang beliau dahulukan dalam belajar setelah hafal Al-Qur’an adalah membaca hadith. Beliau juga mengatakan, “Membaca hadith lebih baik dari pada solat sunnah.” Dengan itu, setelah hafal Al-Qur’an beliau belajar kitab hadith karya Imam Malik bin Anas secara terus dengan ulama tersebut pada usia yang masih belia.

Setelah itu, beliau mengajarkan pula ilmu kepada generasi yang berikutnya. Ilmu beliau banyak diriwayatkan oleh para murid-muridnya dan tersimpan rapi dalam berbagai disiplin ilmu. Beliau juga merupakan pelopor penulisan dalam bidang ilmu Ushul Fiqh, dengan karyanya yang sangat tersohor - Ar Risalah. Dalam bidang Feqah, beliau menulis kitab Al-Umm (Kitab Induk yang menjadi sumber kepada Mazhab As Syafi'ie) . Selain itu beliau turut menulis kitab Jima’ul Ilmi.

Daripada beliau juga lahirnya banyak ulama ulama yang mempunyai nama besar dan menjadi tokoh ikutan antaranya , Ahmad bin Hanbal (Imam Hanbali - Ahli Hadits dan sekaligus juga Ahli Fiqih dan Imam Ahlus Sunnah dengan kesepakatan kaum muslimin), Al-Hasan bin Muhammad Az-Za’farani, Ishaq bin Rahawaih, Harmalah bin Yahya, Sulaiman bin Daud Al Hasyimi Abu Tsaur Ibrahim bin Khalid Al Kalbi dan sejumlah besar lagi lain lainnya.

Beliau kembali kerahmatullah pada hari Khamis di awal bulan Sya’ban tahun 204 H ketika umur beliau sekitar 54 tahun. Biarpun usianya tidak begitu panjang, keberkatan dan manfaat dari ilmunya dapat dirasakan kaum muslimin di segenap belahan dunia, hingga para ulama mengatakan, “Imam Asy-Syafi`ie diberi umur pendek, namun Allah menggabungkan kecerdasannya dengan umurnya yang pendek.”

Nota Ringkas :

Kata kata ulama muktabar tentang ketokohan beliau ;

Imam Ahmad bin Hambal berkata, “Sesungguhnya Allah telah mentakdirkan pada setiap seratus tahun ada seseorang yang akan mengajarkan Sunnah dan akan menyingkirkan para pendusta terhadap Rasulullah SAW. Kami berpendapat pada seratus tahun yang pertama Allah mentakdirkan Umar bin Abdul Aziz dan pada seratus tahun berikutnya Allah menakdirkan Imam Asy-Syafi`ie”.

Qutaibah bin Sa`id berkata: “Asy-Syafi`ie adalah seorang Imam.” Beliau juga berkata, “Imam Ats-Tsauri wafat maka hilanglah wara’, Imam Asy-Syafi`ie wafat maka matilah Sunnah dan apa bila Imam Ahmad bin Hambal wafat maka nampaklah kebid`ahan.”

Imam Ahmad bin Hanbal berkata, “Asy-Syafi`ie adalah manusia yang paling fasih di zamannya.”

Ishaq bin Rahawaih berkata, “Tidak ada seorangpun yang berbicara dengan pendapatnya -kemudian beliau menyebutkan Ats-Tsauri, Al-Auzai, Malik, dan Abu Hanifah,- melainkan Imam Asy-Syafi`ie adalah yang paling besar ittiba`nya kepada Nabi SAW, dan paling sedikit kesalahannya.”

Abu Daud As-Sajistani berkata, “Aku tidak mengetahui pada Asy-Syafi`ie satu ucapanpun yang salah.”

Ibrahim bin Abdul Thalib Al-Hafidz berkata, “Aku bertanya kepada Abu Qudamah As-Zarkhasi tentang Asy-Syafi`ie, Ahmad, Abu Ubaid, dan Ibnu Ruhawaih. Maka ia berkata, “Asy-Syafi`ie adalah yang paling faqih di antara mereka.”

Mutiara Kata Imam Syafi'ie ;

  • “Aku di Baghdad digelar sebagai Nashirus Sunnah (pembela Sunnah Rasulullah).”
  • “Al-Qur’an adalah kalamulah, barangsiapa mengatakan bahawa Al-Qur’an adalah makhluk maka dia telah kafir.”
  • “Semua perkataanku yang menyelisihi hadith yang sahih maka ambillah hadith yang sahih dan janganlah taqlid kepadaku.”
  • “Semua hadith yang sahih dari Nabi SAW maka itu adalah pendapatku meskipun kalian tidak mendengarnya dariku.”
  • “Jika kalian dapati dalam kitabku sesuatu yang menyelisihi Sunnah Rasulullah SAW maka ucapkanlah sunnah Rasulullah dan tinggalkan ucapanku.”
  • “Ikutilah Ahli Hadith oleh kalian, karena mereka orang yang paling banyak benarnya.”

Kata kata Hikmah beliau : “Kebaikan ada pada lima hal: kekayaan jiwa, menahan dari menyakiti orang lain, mencari rezeki yang halal, taqwa dan tsiqah kepada Allah. Redha manusia adalah tujuan yang tidak mungkin dicapai, tidak ada jalan untuk selamat dari ( perkataan ) manusia, wajib bagimu untuk terus menerus dengan hal-hal yang bermanfaat bagimu”.

* Moga beliau sentiasa dalam Rahmah Allah .. :) .. Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud  “Barangsiapa yang mencari redha Allah meski dengan dibenci manusia, maka Allah akan redha dan akhirnya manusia juga akan redha kepadanya.” (HR. At-Tirmidzi 2419 dan disahihkan oleh Syeikh Al Albani dalam Sahihul Jami’ 6097).

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |