Tuesday, November 2, 2010

Orbit bulan bertambah lebar



Orbit bulan bertambah lebar kira-kira 3.8 cm setiap tahun. ( Radius orbit Bulan kira-kira 384,000 km ) . Ini adalah   disebabkan  bulan mempengaruhi gerakan di Bumi. Oleh kerana apabila sisi Bumi yang menghadap Bulan lebih dekat, maka tarikan graviti menjadi lebih kuat daripada pusat bumi, hal yang sama berlaku pada sisi Bumi yang menjauhi bulan jika dibanding pusat Bumi. Kesan ini akan merentangkan bumi sedikit demi sedikit, dan membuatnya sedikit leper. Dianggarkan 15 juta tahun lagi hari di bumi akan menjadi 55 hari lamanya, tidak lagi 30 hari sebagaimana yg ada sekarang , sesuai dengan waktu yang diperlukan oleh  bulan untuk mengelilingi Bumi pada radius yg lebih luas .. 

makanya ... 100% pasti memang kita takkan jumpa detik tu walaupon fakta ni memang tulin dikaji .. 15 juta tahun ? humang aih ... so biarkan lah ia berlalu .. huhuhu


1 comments:

dina on May 5, 2022 at 5:25 AM said...

Zeusbola Adalah Situs Terpercaya Dan Terbaik Di Kalangan Masyarakat.
Selalu Ada Promo Dan Bonus Yang Menarik!
Segera Daftar Dan Menangkan Puluhan Jutaan!

INFO SELANJUTNYA SEGERA HUBUNGI KAMI DI :
WHATSAPP :+62 822-7710-4607

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |