Friday, November 5, 2010

Naga : Realiti Atau Khayalan ?




Tentunya sukar untuk dijawab dan diperoleh jawapan yang memuaskan . Wa yakin banyak orang yang menganggap ianya hanya fantasi  , tapi ramai gak yg percaya naga pernah wujud pd zaman denaso (zaman Jurassic). Makhluk itu diceritakan bukan sahaja ganas, tetapi turut memiliki kekuatan mistik yg tiada pada binatang purba lainnya. Naga yang selalu disebut dalam legenda mampu mengeluarkan semburan api panas. Tidak hanya itu, makhluk ini juga dikatakan dapat terbang cam pterodactyls , bahkan ada jenis naga yang dikisahkan dapat menyelam dalam air seperti The Megalodon.

Ada legenda suatu bangsa yang menceritakan bahwa naga menyimpan mutiara dimulutnya dan mutiara itu menghasilkan kekuatan mistik untuk memberikan berbagai kelebihan kepada siapa saja yang berhasil memperolehnya..( org kita selalu gelar.. geliga.. dapat kalu.. puja nombor.. konfem.. huhu )

Dalam filem Hollywood ‘Reign Of Fire’  ( 2002 ) , fantasi-fantasi itu cuba digambarkan dan hasilnya, jelas manusia kalah ketika berhadapan dengan ancaman naga. Begitu hebatnya kisah-kisah mengenai naga yang sering digembar-gemburkan dalam filem mahupun buku fiksyen .

Namun, hingga kini persoalan naga memang benar-benar wujud atau sekadar mitos/legenda dari kebudayaan masyarakat tertentu masih meninggalkan sebuah tanda tanya besar. Sesuatu yang menarik mengenai naga adalah ia bukan sekadar kepercayaan atau mitos bagi masyarakat tertentu saja , sebaliknya cerita mengenai naga terdapat dalam budaya dari berbagai bangsa di seluruh dunia. Kisah-kisah legenda suatu bangsa tentunya memiliki perbezaan dengan bangsa lainnya , ciri-ciri dan gambaran mengenai naga juga berlainan mengikut cerita setempat.

Dikatakan terdapat lebih 30 jenis naga yang berbeza bentuk dan fungsi dalam berbagai legenda dan kebudayaan di seluruh negara. Bangsa Cina cenderung mengatakan ia memiliki badan berbentuk ular, muka seakan-akan mirip dengan kuda, tanduk seperti rusa, kuku-kuku yang runcing , bersisik dan mampu terbang.. yg ni selalu nengok kat decoration kuil/tokong Cina/Buddha .

Masyarakat Barat , menggambarkan naga menyerupai Tyranosaurus tetapi memiliki sayap untuk terbang. Kebanyakan naga digambarkan sebagai haiwan reptilia dan berkembang biak dengan cara bertelur.Di Thailand , terdapat ukiran naga yang berbentuk seperti ular tetapi haiwan itu memiliki tujuh kepala , di Vietnam imaginasi naga menggabungkan imej buaya, ular, biawak dan burung. Dalam lagenda Yunani kuno, terdapat banyak kisah mengenai naga , terutama cerita yang menggambarkan naga sebagai penjaga harta karun.. bukan ahmad albab yg punya .. muahaahahaha

Mengikut catatan pengembaraan Herodotus yang juga digelari sebagai ‘bapa sejarah dunia’, ketika beliau melawati Judea sekitar 450 Sebelum Masehi (SM), dia mendengar cerita dari penduduk setempat mengenai seekor naga yang dikurung dalam sangkar raksasa. Didorong perasaan ingin tahu, Herodotus mengembara ke kawasan itu dan menjumpai banyak kerangka berbentuk ular. Sejarawan itu kemudian menulis bahwa kerangka-kerangka tersebut merupakan sejenis makhluk purba yang terbang dari Tanah Arab ke Mesir tetapi didalam perjalanannya hewan itu bertarung dengan predator lainnya dan kemudian kalah terbunuh.. isk isk isk 

Mengikut catatan pengembaraan Marco Polo , ketika beliau bersama gerombolannya melintasi kawasan padang pasir di suatu tempat yang dikenali sebagai Anatolia untuk menuju ke Persia, dikisahkan bahwa mereka diserang naga yang berterbangan. 

Kini timbul suatu persoalan lain apabila menceritakan mengenai makhluk-makhluk itu. Apakah naga adalah spesies haiwan purba yang hidup sezaman dengan dinosaurus? Dan mungkinkah naga turut pupus bersama dinosaurus 65 juta tahun silam? Tanggapan bahwa naga adalah makhluk purba pada zaman dinosaurus muncul dari ahli sejarah purba China, Chang Qu, yang mencatatkan mengenai penemuan rangka yang diyakininya sebagai rangka naga di Wucheng di Wilayah Sichuan, China pada 300 SM. Tapi ,bagaimanapun juga banyak pihak yang skeptic mengatakan kerangka-kerangka itu bukanlah kerangka naga namun mungkin saja merupakan fosil kerangka salah satu spesis dinosaur.

Last call .. perkataan bahasa melayu - 'naga' - tu sendiri kita amik dari mana ?? mesti bersebab ye tak ?? huhuhu .. pening

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |