Tuesday, November 9, 2010

Biografi Imam Ahmad Bin Hanbal


Musnad Imam Ahmad
Pengenalan

”Ia murid paling cerdas yang pernah saya jumpai selama di Baghdad. Sikapnya menghadapi sidang pengadilan dan menanggung cubaan akibat tekanan dari khalifah Abbasiyah kerana menolak doktrin rasmi Muktazilah merupakan gambaran watak agung dan kegigihan yang mengabdikannya sebagai tokoh besar sepanjang masa.” Penilaian ini diungkapkan oleh Imam Syafi’i, yang tak lain adalah merupakan guru kepada  Imam Hanbali.

Imam Hanbali atau nama penuhnya Ahmad bin Muhammad bin Hanbal adalah seorang ulama besar di bidang hadith dan fiqih yang pernah dimiliki dunia Islam. Dilahirkan di Salam, Baghdad, pada 164 H, Imam Hanbali sudah menunjukkan kecerdasannya sejak usia muda remaja. Ketika seawal zaman kanak kanaknya, beliau sudah hafaz Al-Quran.

Beliau mendapatkan pendidikannya awalnya di kota Baghdad. Ketika itu, kota Baghdad telah menjadi pusat peradaban dunia Islam, yang penuh dengan manusia yang berbeza asalnya dan beragam kebudayaannya, serta penuh dengan pelbagai jenis dan cabang ilmu pengetahuan. Di sana tinggal para qari’, ahli hadis, para sufi, ahli bahasa, falsafah, dan sebagainya.

Perhatiannya sangat besar pada ilmu pengetahuan. Ia dengan tekun belajar hadith, bahasa, dan pentadbiran. Ia banyak menimba ilmu dari sejumlah ulama dan para fuqaha besar, antara lain Abu Yusuf (seorang hakim dan murid Abu Hanifah) dan Hisyam bin Basyir bin Abi Kasim (ulama hadith di Baghdad). Ia juga berguru kepada Imam Syafi’i, dan mengikutinya sampai ke Baghdad. Suatu ketika seseorang menegurnya, ”Anda telah sampai ke tingkat mujtahid dan layak menjadi imam. Mengapa masih menuntut ilmu?Apakah Anda akan membawa tinta ke kuburan?” Imam Hanbali pun menjawab, ”Saya akan menuntut ilmu sampai saya masuk ke liang kubur.

Disamping itu beliau juga menaruh perhatian besar kepada hadith-hadith Nabi SAW. Kerana minat nya yang mendalam, banyak ulama, seperti Ibnu Nadim, Ibnu Abd al-Bar, at-Tabari, dan Ibnu Qutaibah, menggolongkan Imam Hanbali ke dalam golongan ahli hadith, bukan golongan mujtahid. Namun inilah sebenarnya ciri ciri Mazhab Hanbali. Mazhab itu selalu berpandukan pada teks-teks hadith dan meminimakan ruang penggunaan qias dan akal.

Dalam mendalami Ilmu Hadith, beliau pergi melawat ke berbagai kota untuk mendapatkannya, antara lain ia pernah ke Hijaz, Kufah, dan Basra. Atas usahanya itu, akhirnya ia dapat menghimpun ribuan hadith yang dimuat dalam karyanya Musnad Ahmad ibnu Hanbal. Beliau menyusun kitabnya yang terkenal itu dalam jangkamasa sekitar 60 tahun.

Kitab ini menghimpun 40.000 hadith yang disaring dari sekitar 700.000 hadis yang dihafalnya. Namun Imam Abdul Aziz al-Khuli (seorang ulama yang menulis banyak biografi tokoh-tokoh sahabat dan tabi'in) berpendapat bahawa ada 10.000 hadith yang berulang dalam kitab itu. Jadi menurutnya, kitab itu hanya mengandung 30.000 hadis. Sebahagian besar ulama menganggap hadis dalam kitab ini sahih, tetapi ada juga ulama yang menyatakan beberapa hadis dalam kitab itu lemah.

Disamping Musnad Ahmad Ibn Hanbal, Imam Hanbali juga menyusun kitab Tafsir Alquran dan kitab an-Nasikh wa al-Mansukh (kitab mengenai ayat-ayat yang menghapuskan dan dihapuskan hukumnya). Beliau juga menyusun kitab al-Manasik ash-Shagir dan al-Kabir, kitab az-Zuhud, kitab ar-Radd ‘ala al-Jahmiyah wa az-Zindiqah (bantahan kepada Jahmiyah dan Zindiqah), kitab as-Shalah, kitab as-Sunnah, kitab al-Wara ‘ wa al-Iman, kitab al-‘Ilal wa ar-Rijal, kitab al-Asyribah, satu juz tentang Ushul as-Sittah, Fadha’il ash-Shahabah.

Tidak hanya tinggi ilmunya, Imam Hanbali dikenal tekun beribadah dan dermawan. Imam Ibrahim bin Hani, salah seorang ulama terkenal yang jadi sahabatnya menjadi saksi akan kezuhudan Imam Hanbali. ”Hampir setiap hari ia berpuasa dan tidurnya pun amat sedikit sekali di waktu malam. Ia lebih banyak solat malam dan witir hingga Subuh tiba,” katanya.

Mengenai kedermawanannya, Imam Yahya bin Hilal, salah seorang ulama ahli fikih, berkata, ”Aku pernah datang kepada Imam Hanbali, lalu aku diberinya wang sebanyak empat dirham sambil berkata, ”Ini adalah rezeki yang kuperoleh hari ini dan semuanya kuberikan kepadamu.”

Pujian dan Penghormatan

Imam Syafi‘i pernah mengusulkan kepada Khalifah Harun ar-Rasyid, pada hari-hari akhir hidup khalifah tersebut, agar mengangkat Imam Hanbali menjadi qadhi di Yaman, tetapi Imam Hanbali menolaknya dan berkata kepada Imam Syafi‘i, ”Saya datang kepada Anda untuk mengambil ilmu dari Anda, tetapi Anda malah menyuruh saya menjadi qadhi untuk mereka.” Setelah itu pada tahun 195 H, Imam Syafi‘i mengusulkan hal yang sama kepada Khalifah al-Amin, tetapi sekali lagi Imam Hanbali menolaknya.

Suatu hari, Imam Syafi‘i masuk menemui Imam Ahmad dan berkata, ”Engkau lebih tahu tentang hadith dan perawi-perawinya. Jika ada hadith sahih (yang engkau tahu), maka beri tahulah kepadaku. Insya Allah, jika (perawinya) dari Kufah atau Syam, aku akan pergi mendatanginya jika memang sahih.” Imam Syafi‘i juga berkata, ”Aku keluar (meninggalkan) Baghdad, sementara itu tidak aku tinggalkan di kota tersebut orang yang lebih wara’, lebih faqih, dan lebih bertakwa daripada Ahmad bin Hanbal.”

Abdul Wahhab al-Warraq berkata, ”Aku tidak pernah melihat orang yang seperti Ahmad bin Hanbal”. Orang-orang bertanya kepadanya, “Dalam hal apakah dari ilmu dan keutamaannya yang engkau pandang dia melebihi yang lain?” Al-Warraq menjawab, ”Dia seorang yang jika ditanya tentang 60 ribu masalah, dia akan menjawabnya dengan berkata, ‘Telah dikhabarkan kepada kami,’ atau, ‘Telah disampaikan hadith kepada kami’.”

Sementara Ahmad bin Syaiban berkata, ”Aku tidak pernah melihat Yazid bin Harun memberi penghormatan kepada seseorang yang lebih besar daripada kepada Ahmad bin Hanbal. Dia akan mendudukkan beliau di sisinya jika menyampaikan hadith kepada kami. Dia sangat menghormati beliau, tidak bergurau dengannya.” Padahal seperti diketahui bahwa Yazid bin Harun adalah salah seorang guru beliau.

Perlawanan Terhadap Muktazilah

Imam Hanbali juga dikenal teguh memegang pendirian. Mazhab yang didirikan oleh Imam Hanbali dan muncul paling akhir adalah Mazhab Hanbali. Mazhab itu berpegang kepada hadith Nabi SAW dan tradisi para sahabat. Para pemerhatit menganggap mazhab itu merupakan kristalisasi paling nyata dari mazhab para sahabat kerana Imam Hanbali menaruh perhatian besar terhadap fatwa para sahabat.

Kemunculan Mazhab Hanbali merupakan reaksi terhadap sikap yang berlebihan dari beberapa aliran Islam, seperti Syiah, Khawarij, Muktazilah, Qadariah, dan Murji’ah. Aliran Muktazilah, misalnya, yang di masa hidup Imam Hanbali sangat berpengaruh. Ini adalah disebabkan dukungan Khalifah Al Ma’mun dari Dinasti Abbasiyah yang menjadikan aliran ini sebagai mazhab rasmi negara. Salah satu ajaran yang diyakini penganut Muktazilah adalah bahwa Al-Quran merupakan makhluk atau ciptaan Allah. Banyak umat Islam yang menolak pandangan itu.

Imam Hanbali termasuk yang menentang fahaman tersebut. Akibatnya, ia dipenjara dan diseksa oleh Khalifah al-Mu’tasim, putra Al Ma’mun. Seksaan ini berlangsung hingga kepemimpinan Dinasti Abbasiyah dipegang oleh al-Wasiq yang menggantikan ayahnya, al-Mu’tasim. Namun seksaan tersebut makin meneguhkan sikap Hanbali menentang fahaman Muktazilah. Sikapnya itu membuat umat Islam makin bersimpati kepadanya sehingga pengikutnya semakin bertambah biarpun beliau terkurung dalam penjara.

Sepeninggalan Khalifah al-Wasiq, Imam Hanbali kembali menghirup udara kebebasan. Khalifah al-Mutawakkil, penerus dinasti, membebaskan Imam Hanbali dan memuliakannya. Namanya pun makin terkenal dan banyaklah ulama dari berbagai pelosok belajar kepadanya. Diantara para ulama yang belajar darinya adalah Imam Hasan bin Musa, Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Daud, Imam Abu Zur’ah Ad Dimasyqi, Imam Abu Zuhrah, Imam Ibnu Abi, dan Imam Abu Bakar Al Asram.

Pada awalnya mazhab Hanbali hanya berkembang di wilayah Iraq. Hanya pada abad ke-6 H, mazhab ini berkembang hingga ke Mesir. Perkembangan pesat terjadi pada abad ke-11 dan ke-12 H, berkat usaha Ibnu Taimiyyah (wafat 728 H) dan Ibnu Qayyim (wafat 751 H). Kedua tokoh inilah yang membuka mata banyak orang untuk memberikan perhatian pada fiqih Imam Hanbali, khususnya dalam bidang muamalah. Kini, mazhab tersebut banyak dianut umat Islam di kawasan Timur Tengah.

Sebagaimana ketiga Imam lainnya, Syafi’i, Hanafi dan Maliki, oleh para muridnya, ajaran-ajaran Imam Hanbali dijadikan ikutan dalam praktik keagamaan, khususnya dalam masalah fiqih. Sebagai pendiri mazhab tersebut, Imam Hanbali memberikan perhatian khusus pada masalah ritual keagamaan, terutama yang bersumber pada sunah Nabi SAW.

Menurut Ibnu Qayyim, ada lima landasan pokok yang dijadikan dasar penetapan hukum dan fatwa mazhab Hanbali. 
Pertama, Alquran dan Hadith. Jika pada keduanya tidak ditemukan jawaban, ia melakukan langkah kedua, iaitu merujuk kepada fatwa sahabat yang diketahui tidak ada yang menentangnya. Adapun yang ketiga adalah menggunakan pendapat sahabat yang lebih sesuai dengan Alquran dan Sunah Nabi SAW. Jika tidak ditemukan juga jawabannya, ia melakukan langkah keempat, yaitu menggunakan hadis mursal (hadis yang tidak menyebutkan nama sahabat yang meriwayatkannya) dan dha'if (lemah).

Terakhir, apabila ia tidak menemukan penjelasan pada kedua hadis itu, ia menggunakan cara  kias. Namun langkah ini hanya dilakukan dalam keadaan darurat. 

Menjelang wafatnya, beliau jatuh sakit selama sembilan hari. Mendengar sakitnya, ramai orang yang datang untuk menziarahinya. Mereka berasak asak di depan pintu rumah beliau, sehinggakan khalifah  menempatkan orang untuk berjaga di depan pintu. Akhirnya, pada awal hari Jumaat tanggal 12 Rabi‘ul Awwal tahun 241H, beliau kembali ke rahmatullah  telah ditentukan untuknya. Kaum muslimin bersedih dengan pemergian beliau. Tak sedikit mereka yang turut menghantar jenazah beliau sampai ratusan ribu orang. Ada yang mengatakan 700 ribu orang, ada pula yang mengatakan 800 ribu orang, bahkan ada yang mengatakan lebih satu juta  orang yang menghadirinya. Semuanya menunjukkan bahawa sangat banyaknya mereka yang hadir pada saat itu demi menunjukkan penghormatan dan kecintaan mereka kepada beliau. Beliau pernah berkata ketika masih sihat, “Katakan kepada ahli bid‘ah bahwa perbezaan antara kami dan kalian adalah (tampak pada) hari kematian kami”.

Wallahua'lam 

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |