Thursday, November 11, 2010

Manfaat Silaturrahim


Silaturrahim

♪♫ Aku sendirian di sini
Terbujur berdiri
Di tengah kota

Ramai manusia di sisi
Sombong dan tidak
Bertegur sapa

Bagaimana harus aku buktikan
Silaturrahim suruhan tuhan
Sampai bila
Begini...

Jika kita hidup di perbatasan
Peluru tidak kenal kasihan
Sampai bila
Begini... ♪♫
( Silaturrahim - BumiPutera Rockers)

Menjalinkan silaturrahim memang dituntut dalam kehidupan kita seharian . Dengan adanya perhubungan antara manusia baru timbul satu kelompok yang dipanggil masyarakat (apsal skema je ayat wa ni). Gini le, suka atau tidak, kita memang perlu kepada tali persaudaraan. Tak kira samada adik beradik, saudara mara, sahabat handai, rakan taulan, kenalan niaga, pen-pal maupun ahli mesyuarat tingkap .. takde kalu .. memang tak cukup korum ah . Susah wo .. hidup sensorang, jadi kera sumbang .. tak campur masyarakat. Nanti bila sakit, takde sape nak hantar ke hospital .. sape susah ? .. luorang jugakkk !!

So, kat sini .. wa nak share skit pasal manfaat menjalinkan silaturrahim. Perkara ni memang mudah dan sememangnya berlaku dalam kehidupan kita seharian .. soalnya.. antara sedar ngan idak je .. period.

1.Rezeki Bertambah Dan Umur Panjang

Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud "Siapa yang suka untuk dilapangkan rezekinya dan akhir usianya (dipanjangkan umurnya) hendaklah ia menyambung silaturrahim". (Hadis Riwayat Bukhari)

Rezeki bukan setakat wang dan harta benda . Ia dalam konteks yang lebih luas, udara yg kita sedut ni pun rezeki yang tak boleh dijual beli .. cuba kalo kita terperangkap dalam asap tebal dan takleh bernafas .. azab woo .. selain dari tu, anak anak, isteri, tubuh badan yang sihat, anggota tubuh yang berfunsi, akal yang waras, hidup yang tenang , tu semua merupakan rezeki yang jarang kita amik perhatian. 

2. Dapat Menyuburkan Harta 

Dalam hadith yang telah diriwayatkan oleh Imam Hanbali, At Tirmidzi & Al Hakim dari Abu Hurairah bahawa telah bersabda Rasulullah SAW yang membawa maksud : "Belajarlah tentang nasab nasab kalian sehingga kalian dapat menyambung silaturrahim. Kerana sesungguhnya silaturrahim adalah (sebab adanya) cinta terhadad keluarga (kerabat), banyaknya harta dan bertambah usia".

Kalo kita ikut teori ekonomi pun, makin banyak permintaan .. makin banyak le keuntungan. Sebab tu le kita kena ada pengiklanan supaya orang kenal ngan produk kita . Gitu gak le ngan ada persaudaraan yang ramai .. lagi ramai lagi baguih dok ada .. time mereka susah, kita rerajin le tanya khabar dan membantu setakat yg termampu , time kita susah .. ramai pulak yang boleh turut membantu . 

3. Menumbuhkan Rasa Cinta 

Dalam dunia moden ni, kita memang semakin hari semakin tak banyak masa utk saling ziarah menziarahi .. then, hubungan keluarga semakin renggang apatahlagi saudara jauh . Last sekali, anak kita dah tak kenal mana sepupu sepapat . Bila dah gitu .. takde laa rasa kasih sayang sebab dah takde kemesraan . So kita disarankan untuk tetap menjaga perhubungan.. saling bertanya khabar .. supaya hubungan sentiasa erat .. malah pepatah melayu pun ada mengatakan "tak kenal maka tak cinta" .. bila dah saling mengenal baru le keharmonian dapat dibentuk .. 

4. Kesudahan Hidup Yang Baik 

Dari sebuah hadith yang telah diriwayatkan oleh Abdullah Bin Ahmad, Al Bazzar Dan At Thabrani, dari Ali bin Abi Thalib, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : "Barangsiapa suka untuk dipanjangkan umurnya dan diluaskan rezekinya serta dihindarkan dari kematian yang buruk maka hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dan menyambung silaturrahim".

Cemana silaturrahim boleh menyebabkan kematian yang baik ? Ini adalah sebab, berkasih sayang antara orang Islam itu dapat menghapuskan dosa antara sesama. Semakin banyak usaha yang kita lakukan dalam mempereratkan silaturrahim, semakin banyak dosa kita yg terhapus. Satu lagi, mungkin ada kesilapan yang tanpa disedari kita lakukan kepada orang lain .. maka dengan menjalin kemesraan dengan sendirinya, orang itu dapat melupakan dan memaafkan kesalahan kita .. kan elok gitu .

5. Dapat Imbuhan Di Akhirat 

Anas R.A berkata "Tiga orang yang akan berada dibawah naungan Allah SWT pada hari kiamat iaitu :

  • Orang yang menyambung hubungan kekeluargaan, diberkati umurnya, dan dilapangkan kuburnya juga rezekinya
  • Wanita yang ditinggal mati oleh suaminya dan kemudian memelihara anak yatim sehingga mereka peroleh kesenangan dan mati 
  • Orang yang membuat makanan lalu mengundang anak anak yatim dan orang orang miskin.".
Gitu le lebih kurang yang wa nak kongsikan ngan luorang ..mungkin terlalu ringkas .. almaklum la .. ni tazkirah utk diri sendiri .. kalo lurang baca dan faham Alhamdulillah .. kalo idak .. cecepat gi cari uztaz .. jangan biarkan hidup anda diselubungi ... kera sumbang ~!! .. hihihi 

Best Blogger Tips

Kongsi Dan Sebarkan:

0 comments:

Comment here

Resaksa kelabu lawan otromen
lawan sampai abih kuasa
jangan memalu kalo nak komen
tapi jaga jaga ngan bahasa ..

keh keh keh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by My Blogger Tricks .com | Design by Brian Gardner | Back To Top |

Best Blogger TipsBest Blogger Tips