Saturday, November 13, 2010

Sunan Bonang


Beliau merupakan anak kepada Sunan Ampel melalui perkahwinan dengan Nyi Ageng Manila, puteri seorang Adipati di Tuban. Lahir pada tahun 1465 dengan diberi nama Raden Makhdum Ibrahim, beliau merupakan abang kepada Sunan Drajat dan juga cucu kepada Maulana Malik Ibrahim (Sunan Gresik). Bonang pula adalah merujuk kepada sebuah desa di Kabupaten Rembang.

Beliau belajar agama dari pesantren milik ayahnya di Ampel Denta. Setelah cukup dewasa, beliau mengembara untuk berdakwah di banyak pelusuk Pulau Jawa, bermula dari Kediri yang majoriti penduduknya menganut ajaran Hindu. Di situ beliau mendirikan sebuah masjid yang diberi nama Masjid Sangkal Daha.

Beliau akhirnya menetap di Bonang, sebuah desa kecil di Lasem, 15 kilometer timur Kota Rembang, Jawa Tengah. Di sini , beliau menubuhkan pesantren yang kini dikenali dengan nama Watu Layar. Pada masa yang sama, beliau telah dilantik sebagai Imam Rasmi pertama Kesultanan Demak sekaligus Panglima Tertinggi, namun biarpun begitu, dia tetap dengan aktivitinya mengembara ke ceruk ceruk desa yang terpencil.

Dakwah Sunan Bonang
Tak seperti Sunan Giri yang menumpukan perhatian dalam fiqh, Sunan Bonang mengadunkan ajaran ahlussunnah bergaya tasawuf dan jalur salaf ortodoks. Ia menguasai ilmu fiqh, usuludin, tasawuf, seni, sastera dan arkitek. Masyarakat juga mengenal Sunan Bonang sebagai seorang yang pakar mencari sumber air di tempat-tempat gersang.

Sunan Bonang juga terkenal dalam hal ilmu kebatinannya. Ia mengembangkan ilmu (zikir) yang berasal dari Rasullah SAW, kemudian beliau kombinasi dengan kesimbangan pernafasanyang disebut dengan rahsia Alif Lam Mim ( ا ل م ) yang artinya hanya Allah SWT yang tahu. Sunan Bonang juga menciptakan gerakan-gerakan fizik atau jurus yang beliau ambil dari seni bentuk huruf Hijaiyyah yang berjumlah 28 huruf dimulai dari huruf Alif dan diakhiri huruf Ya'. Ia menciptakan gerakan fizik dari nama dan simbol huruf hijaiyyah adalah dengan tujuan yang sangat mendalam dan penuh dengan makna, secara awam penulis artikan yaitu mengajak murid-muridnya untuk menghafal huruf-huruf hijaiyyah dan nantinya setelah mencapai tingkatnya diharuskan bisa baca dan memahami isi Al-Qur'an. Penekanan keilmuan yang diciptakan Sunan Bonang adalah mengajak murid-muridnya untuk melakukan Sujud atau Solat dan Zikir. Hingga sekarang ilmu yang diciptakan oleh Sunan Bonang masih diamalkan di Indonesia oleh generasinya dan diorganisasikan dengan nama Padepokan Ilmu Sujud Tenaga Dalam Silat Tauhid Indonesia

Ajaran Sunan Bonang berintikan pada filsafat 'cinta'('isyq), mirip dengan kecenderungan Jalalludin Rumi. Menurut beliau, cinta sama dengan iman, pengetahuan intuitif (makrifat) dan kepatuhan kepada Allah SWT atau haq al yaqin. Ajaran tersebut disampaikannya secara popular melalui media kesenian yang disukai masyarakat. Dalam hal ini, Sunan Bonang bahu-membahu dengan murid utamanya, Sunan Kalijaga

Karya Sastera

Sunan Bonang banyak menggubah sastera berbentuk suluk atau tembang tamsil. Antara lain Suluk Wijil yang dipengaruhi kitab Al Shidiq karya Abu Sa'id Al Khayr. Sunan Bonang juga menggubah tembang Tamba Ati (dari bahasa Jawa, bererti penyembuh jiwa) yang kini masih sering dinyanyikan orang.

Beliau meninggal dunia pada tahun 1525M, di pulau Bawean. Mayatnya menjadi rebutan antara masyarakat Bawen dan penduduk Tuban, namun akhirnya dapat diselesaikan dengan pemakaman beliau di sebelah barat Masjid Agung, Tuban. 

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |