Friday, November 12, 2010

Sunan Muria



Nama sebenarnya ialah Raden Umar Said atau Raden Said dengan mempunyai nama gelaran Raden Prawoto, beliau adalah anak kepada Sunan Kalijaga. Ibunya pula ialah Dewi Sarah iaitu adik kandung kepada Sunan Giri. Datuk dari sebelah ibunya pula bernama Maulana Ishak. Mendapat gelaran Sunan Muria berdasarkan tempat tinggal terakhirnya iaitu di lereng Gunung Muria, 18 kilometer di utara Kota Kudus, Jawa Tengah.

Setelah dewasa, Sunan Muria telah bernikah dengan Dewi Sujinah, puteri kepada Sunan Ngudung, dan telah memperolehi seorang putera yang bernama Pangeran Santri, dan yang di kemudian hari telah diberikan nama julukan Sunan Ngadilangu. Oleh itu, Sunan Muria juga memiliki pertalian keluarga dengan Sunan Kudus, kerana Sunan Kudus adalah putera kepada Sunan Ngudung (Raden Usman Haji).
Di dalam usaha mengembangkan ajaran Islam kepada masyarakat umum, Sunan Muria telah turut menggunakan gamelan dan wayang kulit sebagai alat (media) untuk berdakwah. Dan telah dikatakan juga bahawa beliau adalah pencipta bagi nyanyian Sinom dan Kinanti.

Beliau banyak terpengaruh dengan gaya syarahan ayahnya dalam penyampaian Ilmu Agama namun, berbeza dari Sunan Kalijaga, Sunan Muria lebih suka tinggal di daerah sangat terpencil dan jauh dari pusat kota untuk menyebarkan dakwah.

Menjadi kegemarannya untuk bergaul mesra dengan masyarakat kampung sambil mengajarkan ilmu bertani, berdagang dan nelayan selain dari mengajar Ilmu Agama . Brliau juga sering dijadikan orang tengah dalam konflik dalaman dalam Kerajaan Demak (1528 - 1530) . Beliau dikatakan seorang yang sangat cerdas dan mampu menyelesaikan masalah walau betapa rumit pun. Hasil penyelesaian yang diusulkannya seringkali dapat diterima oleh semua pihak yang bertelagah. 

Beliau berdakwah dari Jepara, Tayu, Juana hingga ke sekitar Kudus dan Pati , sehingga akhirnya tutup usia di satu kawasan di lereng Gunung Muria 

0 comments:

Comment here

 

Disclaimer

Segala terbitan, rencana, artikel, gambar, rujukan, info, sketsa dan segala bentuk material lain adalah hanya sebagai bahan yang wa kumpul, salin, baca, dengar, tonton samada dari media internet ataupun televisyen dengan bertujuan untuk disimpan sebagai rujukan sendiri dan bukan bersifat komersial .

Wa berlepas diri dari pertanggungjawaban diatas segala maklumat, pandangan , coretan, kritikan dan ketepatan fakta yang mana benar sewaktu ia diterbitkan .. Pembaca adalah dinasihatkan untuk mendapatkan rujukan lain sekiranya terdapat percanggahan yang meragukan .. harap maklum .. adios .. Karmic Luv Ye Oll ~!!

Sembang Sampai Lebam

FeedCount

Facebook Page

Statistik

Followers

| Karmic's © 2011. All Rights Reserved | Template Style by Karmic | Design by Planet Gedobah | Back To Top |